Kühliål vs sandsnäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Kühliål vs sandsnäcka

    Hej!

    Jag funderar lite på om man kan ersätta sandsnäckor med Kühliålar i ett kar med sand. Tanken är att de ska göra snäckornas "jobb" med att röra runt sanden så eventuella gasfickor inte bildas. Jag har botior i det karet så funderar på alternativ till snäckor.

    Är jag helt ute och cyklar eller är idén ok?
    För ålarna gräver väl ner sig i sand? (Eller bara i fint grus? )
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Snäckorna äter betydligt mer skräp i bottenmaterialet. Kulhliålarna behöver sand för att kunna gräva ner sig - alltså inte grus.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Då är jag rätt ute. iom att jag har sand och isf vill att de ska röra runt i sanden. Inget är bestämt än, bara funderar på alternativ till snäckorna.

      Tack för svaret!
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Tycker dock inte att kuhliiålarna gräver runt så mycket i sanden. Se gräver ju mest in sig under stenar och rötter. Medans snäckor är överallt och gräver

        Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Det är sant. Länge sedan jag hade kühli hemma.

          Blir nog sandsnäckor hur som men alltid intressant att bolla lite annat.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Sen tycker jag kuhlii är fina, mina är framme mest hela dagarna :-)

            Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

            Kommentar

            Arbetssätt...