Vilka går att ha med elfenbensciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miwlo
    • April 2014
    • 11

    Vilka går att ha med elfenbensciklider?

    Tänkte ha elfenbensciklider som den sort som ''står ut i mängden'' rent utseende och storleksmässigt i vårat 375L akvarium. Men frågan är då vilka sorter kan jag ha tillsammans med dom? Gärna färgglada samt något fint stim.

    Skulle ancistrusmalar, fembandsbarber, kuhliålar samt kinesisk guldmal gå att ha? Vilka mer? *
    Någonting i övrigt jag bör tänka på?
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Zebraciklider, guldsömmar är två arter som skulle kunna passa till elfenbencikliden. Den är en tuffare ciklid och behöver ett tuffare sällskap för att alla ska må bra. Framförallt är de aggressiva vid lek och dessa leker nästan jämt.

    du blandar friskt mellan världsdelarna och det är väl bra om du hittar rätt blandning av tåliga sorter. Ancistrus går bra med elfenbencikliden, ancistrusen kommer få lite stryk men har du bra med gömställen är det inga problem.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Miwlo
      • April 2014
      • 11

      #3
      Henrikl: Jo men precis! Är dock lite tveksam på elfenbensciklider, hade gärna haft någon sort som blir 15cm ca men som kan vara tillsammans med exempelvis guppys utan att dom blir uppätna.. :/

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Zebraciklid och "elfenbensciklid" är samma art, den senare är en odlingsform av zebran. Antar att du med kinesisk guldmal menar den gula odlingsformen av den kinesiska algätaren (som inte är en mal)? Brukar vanligtvis inte rekommendera den, eftersom den blir stor (25-30 cm) och ganska aggressiv med åldern, samtidigt som den väl mer eller mindre slutar äta alger vad jag har förstått, men ihop med zebraciklider kan den nog funka. Fembandsbarberna skulle jag nog skippa, de är nog för små och känsliga. En tuffare barb, som tigerbarb, skulle kunna vara ett alternativ. Ancistrus, tja, de brukar kunna funka i kar med tuffare ciklider, då de är rätt hårda, kan försvara sig, och mest är nattaktiva, men jag skulle nog välja antingen den, eller algätaren.

        I övrigt kan man väl nämna att man inte bör ha närbesläktade arter ihop med zebror, de korsar sig lätt. Tror t.o.m jag råkade få korsningar mellan zebraciklid och Jack Dempsey en gång, misstänker att zebrahanen smygbefruktade JD-parets ägg.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av Miwlo
          Henrikl: Jo men precis! Är dock lite tveksam på elfenbensciklider, hade gärna haft någon sort som blir 15cm ca men som kan vara tillsammans med exempelvis guppys utan att dom blir uppätna.. :/
          du får använda sökfunktionen på artregistret här på zoopet och fylla i de uppgifter du vill ha i karet och se vad du får fram för förslag.

          Det som är bra o tänka på är om du vill ha fiskar från samma världsdel eller om du vill blanda sorter.
          Senast redigerad av henrikl; 27 April 2014, 13:58.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Miwlo
            • April 2014
            • 11

            #6
            Animaniac: Menade algätare* Hmm nja, jag tar nog bort elfenbenscikliderna ändå. Vill gärna flytta över all småfisk till det stora karet och där skulle inte elfenbens passa in med småfisk som t.ex kardinaltetrorna :/
            men tack så mycket för infon! Det ska jag komma ihåg

            Kommentar

            • Miwlo
              • April 2014
              • 11

              #7
              henrikl: Kollar runt titt som tätt men är lite petig med att den större fisk sorten ska vara lite mer färgglad och sticker ut både storlek och utseendemässigt och att den ej ska äta upp all småfisk. Det blir nog från olika världsdelar, kollar med pH värden och temperatur så alla ska trivas

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Om du vill ha nå'n liknande art, som är ungefär lika lättodlad, men oftast bra mycket lugnare, så kan jag rekommendera zebrans släkting Cryptoheros sajica. Har haft flera par, och köpte ett igår. Honan har guldgula och svarta fenor, medan hanen har rödbruna, med lite blått i. När de leker får de starkt turkoslysande ögon. Den funkar som sagt med mindre och lugnare fiskar än zebran.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Miwlo
                  • April 2014
                  • 11

                  #9
                  Animaniac: Dom var riktigt läckra och bra i storleken. Hade som tanke att akvariet ska se så stort ut för fiskarna men att någon sticker ut lite mer vilket som Cryptoheros sajica verkar göra.
                  Skulle du som haft sorten beskriva den som en bra sällskapsfisk? Alltså att nästan vilka sorter som helst kan gå tillsammans med dem så som guppys, kardenaltetror osv

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Nja, lite koll får man ju ha på storleken på sällskapet, men köper man ett ungt par, som får växa upp ihop med t.ex kardinaler, så kan det kanske funka, de har ju inte så stora munnar. Men lite större tetror vore nog att föredra, för säkerhets skull. Jag har mina med sorgmantlar och rödfenor. Ett annat förslag på ciklid är Archocentrus multispinosa.
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Miwlo
                      • April 2014
                      • 11

                      #11
                      Animaniac: Jo det har du nog rätt i, får se hur det blir. Fastnade mest för Cryptoheros sajica Ska läsa runt lite mer

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Miwlo
                        Animaniac: Jo det har du nog rätt i, får se hur det blir. Fastnade mest för Cryptoheros sajica Ska läsa runt lite mer
                        Även om de väl är rätt anpassningsbara, så föredrar centralamerikanska ciklider, som sajica, högre pH än många sydamerikanska fiskar, som kardinaltetra. Men jag har ganska lågt pH, och än så länge verkar mina sajica trivas.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Miwlo
                          • April 2014
                          • 11

                          #13
                          Animaniac: Får se hur det blir, tycker sajica var riktigt fina! Tack så mycket för hjälpen, uppskattas verkligen!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Bara kul om man kan hjälpa till
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...