Passande fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Passande fiskar?

    Hej! Jag planerar att inom kort starta ett nytt akvarium, och behöver lite råd om hur många/vilka fiskar jag kan ha. Jag har många idéer men är fortfarande mycket oerfaren som akvarist, startade mitt första akvarium för nästan exakt ett år sedan.

    Jag tar tacksamt emot alla tips/råd/förslag/kritik jag kan få!

    Akvariet är på 96 liter, 80x30x40 cm har jag för mig, temperaturen kommer vara ca 22-23, absolut max 24 grader.

    • Jag har 11 pirangatetror, varav fyra hanar, som går i två små 43 liters kar, fem(2+3) i ena och sex(2+4) i det andra, och hanarna stressar honorna något enormt, och jag behöver därför ett större kar åt dem. (Det var inte tänkt som en permanent lösning, när de var precis nyinköpta blev de andra fiskarna i stora akvariet sjuka, så jag håvade snabbt över dessa till ett av de små karen för att om möjligt undvika smitta(fungerade utmärkt). Det har fungerat bra tills för några veckor sedan, då de plötsligt blev mer aggressiva.)


    • Plus tre vuxna platys, fyra snart fullvuxna tuxedoplatys och ett femtontal sunset comet platyyngel. De halvvuxna och ynglena ska jag inte ha kvar, utan försöker(hittills utan framgång) skänka bort dem. Tänkte att dessa skulle få flytta in de första veckorna efter uppstart, innan tetrorna och dvärgkardinalerna. (Egentligen borde jag skänka bort även de vuxna, men jag är hemskt förtjust i en av honorna, Apelsinmandarin... Ge aldrig fiskar namn, man fäster sig för mycket vid dem... )


    Nu kommer vi till önskningarna och drömmarna. (Jag har förresten, som synes, inga problem med att blanda fiskar från olika kontinenter.)

    Jag vill hemskt gärna ha dvärgciklider, har tittat fundersamt och längtansfullt på mina små 43-litare men har lyckats avstå från köp. Nu när ett större akvarium är planerat, så vill jag gärna ha några. Men eftersom de fiskar jag redan har vill ha lite svalare vatten, och det faktum att jag bara har tillgång till Djurmagazinet, och därmed bara Akvarieteknik och Imazo, så är utbudet rätt begränsat. Så valet har fallit på:
    • Apistogramma borellii, Opal-varianten. Går det att ha 1+2 av dessa i detta kar? Eller bör jag bara skaffa ett par? Kan jag ha någon annan liten ciklid också? (Har sneglat på Laetacara dorsigerus och curviceps, men är tveksam... Jag gillar dem och ska definitivt ha några någon gång, men i detta kar...?)
    • Jag har sett att Imazo har Apistogramma atahualpa, vildfångad, hemma också, och den verkar(??) passa mitt akvarium, men en nybörjare bör inte köpa vildfångade ciklider... eller?? Någon som har erfarenhet av denna ciklid?


    Nu kommer vi till den stora frågan! Går det att ha någon mer fisk i akvariet? Vill gärna ha någon liten stimfisk till, såsom:


    Vad tror ni? Går detta? Hur många i så fall? Ett tiotal? Eller är jag för girig? (Rätt så troligt, misstänker jag...)

    Eller har ni tips på en helt annan fisk?

    Tacksam för hjälp!


    OBS! De nya fiskarna skaffar jag inte förrän platyynglena hittat nya hem!
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    #2
    Har nu hittat en affär som tar emot mina yngel, måste bara ta mig dit, det är en bit bort... Det blir krångligt när man inte har bil.

    Kommentar

    Arbetssätt...