en kompis till firren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • grumpe master
    • December 2013
    • 12

    #16
    Längd 80cm
    bred 34
    djup40

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #17
      Ursprungligen postat av grumpe master
      tack för förslaget verkar jätte coola de där tetrorna. channan kommer ej växa ut ur karet valde just channa blehiri för att den
      inte blir stor alls högst 18 centimeter och simmar inte mycket alls.
      Du tycks inte vilja ta till dig att akvariet är för litet, tror du inte på mig så finns det massor av andra källor

      Aquaticcommunity: De ska hållas i stora planterade akvarietankar med öppna ytor och gömställen

      Seriouslyfish: An aquarium with base measuring at least 120 ∗ 30 cm is recommended

      Zoopet: 100 cm + 160liter, och då är det illa för Zoopet ligger alltid i underkant vad gäller storleken

      Zookoll: 100 cm + 200 liter

      Zoonen: 100 cm

      Badmanstropicalfish: Individual: 65 gallons (246.1 liters) or larger Pairs: 100 gallons (378.54 liters) or larger. Long, rectangular tanks are recommended.

      Din uppfattning tycks inte ha stöd någonstans, så frågan man måste ställa sig är om det är alla andra som har fel och bara du som har rätt?

      Tobbe

      Kommentar

      • grumpe master
        • December 2013
        • 12

        #18
        ok hur blir jag av med fiskar kan man byta (sälja)?????????

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #19
          Här på Zoopet finns det ett annonsställe (fråga mig inte hur det fungerar)
          Blocket finns ju alltid, lämna in till djuraffären?
          Fråga runt på diverse forum?

          Synd att vi inte hade den här 'diskussionen' i höstas för då hade jag ett 240l tomt

          Kommentar

          • grumpe master
            • December 2013
            • 12

            #20
            Ett problem kan channan ha den får mat men nästa morgon är magen platt och han är hungrig igen

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #21
              Ursprungligen postat av Tobbe R
              A 48″ x 18″ x 18″ (120cm x 45cm x 45cm) – 125 litretank is
              Seriously Fish brukar vara seriösa men här har de väl ändå inte räknat rätt. 12 * 4,5 * 4,5 får jag till 243 liter.

              Jag har inte haft Exodon paradoxus själv, men skulle jag testa så skulle jag ha ett gäng vuxna i ett artakvarium på åtminstone runt 500 liter. Det är en snabb och aktiv fisk som behöver svängrum. Den har ett antal vassa tänder längs fram på munnen och den äter fjäll från andra fiskar om den får möjlighet. Jag vet inte om den äter fjäll från andra Exodon i samma stim, men gör den det skull jag ökat akvariestorleken ytterligare. Jag tror jag läst eller hört någon gång att den enda fisk som gillar att leva tillsammans med Exodon är Colomesus - dom sydamerikanska sötvattenskulfiskarna - som inte heller är jättesnälla :-)


              Jag har sett stim med Exodon på offentliga akvarier. Då är det akvarier på ett antal kubikmeter...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ja Seriously Fish är en väldigt bra sida men som du skriver där har de räknat fel.
                I Zoopets artbeskrivning på arten så anges minimum 120 cm och 250 liter för akvariet och fiskens svårighetsgrad är 4 (dvs rejäkt svår)
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #23
                  Det här var ju inte kanot.. Rovfisk.se har en köp/sälj som är öppen för alla medlemmar..


                  Ang dina fiskar lär du inte få tag i mycket som kan leva i ett 112l.. Kanske någon kulfisk modell mindre..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #24
                    Dario dario är ganska tuffa. Dom passar i 112 liter! Nannostomus trifasciatus behöver mycket mer om det inte bara skall bli en kvar. Och detta säjer jag bara för att visa att hungriga eller territoriella fiskar behöver väldigt mycket utrymme. Även ett stort akvarium är ganska litet jämfört en liten pöl (som det finns fisk i) i naturen.

                    Om du vill ha en lite större, elak rovfisk så skulle du kunna ha en Hemichromis eller Ctenopoma. Men då blir det bara en enda fisk i akvariet!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...