Tips på icke växtätande ciklider till 230 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #31
    Hm, har inte hört det förut :o, antar att det är individuellt också..
    Och ja, dom är väldigt kortlivade tyvärr..

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #32
      Ursprungligen postat av Azur
      Boliviansk fjäril är ett bra val. Alternativ är t.ex. Laetacara- och Nannacara-arterna (lever uppemåt 10 år och är växtsäkra). Om du kan tänka dig afrikanska ciklider blir utbudet enormt (t.ex. Anomalochromis thomasi och alla Pelvicachromis, Nanochromis, Congochromis, Pseudocrenilabrus...).
      - Dina alternativ där...vilka är respektive handelsnamn för dem? Ja den geografiska härstammningen spelar mindre roll sålänge de mår bra i ganska mjukt vatten med finkornig sandbotten. En ekgren kommer finnas där också, men har "surat ur" ett par år i mitt förra 720, så den påverkar nog inte så mycket.

      Kommentar

      • Samawi
        • January 2014
        • 131

        #33
        Har ett fjärilsciklid par hemma och dem är då inte aggressiva alls. Har ett par apistogramma hongsloi i samma kar och jag skulle absolut vilja påstå att dem har ett betydligt vassare och något skyggare beteende. Mina fjärilar är otroligt orädda och snälla. Visserligen är det en framodlad variant på electric blue som jag har. Dem kanske är lite annorlunda i beteendet?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #34
          Ursprungligen postat av perfetto
          - Dina alternativ där...vilka är respektive handelsnamn för dem? Ja den geografiska härstammningen spelar mindre roll sålänge de mår bra i ganska mjukt vatten med finkornig sandbotten. En ekgren kommer finnas där också, men har "surat ur" ett par år i mitt förra 720, så den påverkar nog inte så mycket.
          Använda Zoopets artregister och skriv in de släktnamn som Azur har skrivit så får du upp en lista med de arter som finns här i resp. släkte samt ett minifoto och vanligaste handelsnamnen. Vissa handelsnamn är vanliga andra är ovanligare
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Använda Zoopets artregister och skriv in de släktnamn som Azur har skrivit så får du upp en lista med de arter som finns här i resp. släkte samt ett minifoto och vanligaste handelsnamnen. Vissa handelsnamn är vanliga andra är ovanligare
            - Jatack Kjell, jag vet. Eftersom jag dels är den bekväma frågeställaren och dels mitt uppe i jobbet så försökte jag mig på den enklaste o snabbaste varianten - kamratstödet på Zoopet : )

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #36
              Ursprungligen postat av perfetto
              - Jatack Kjell, jag vet. Eftersom jag dels är den bekväma frågeställaren och dels mitt uppe i jobbet så försökte jag mig på den enklaste o snabbaste varianten - kamratstödet på Zoopet : )
              Jo de klart 2 minuter är ju rätt lång tid
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #37
                Eftersom jag siktar - åtminstone här och nu - på Bolivianerna, undrar jag om ni kan tipsa om lämpliga tank mates till dessa? Vore intressant med någon eller några andra arter med annat beteende, från samma världsdel och helst samma biotop.

                Jag tycker mycket om fisksoppa..men INTE i akvarium.

                (Kjell - tack för den nästan omärkliga men dock noterbara piken ; )

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #38
                  Eldbuken är en, enligt mig, trevlig ciklid, som har ett intressant hotbeteende, där de spänner ut stora röda gälmembran, och fäller ut gällocken, där de svarta "ögonfläckarna" ska få dem att se större ut än de är. Samtidigt är det i stort sett så långt det går, eldbuken är en rätt fredlig ciklid, som sällan går till regelrätta anfall mot andra fiskar, utom under leken. Sajica, som jag nämnde innan, har ungefär samma temperament. Archocentrus multispinosa är som sagt en annan trevlig art, som kan ändra färg snabbt efter sinnesstämning.

                  Vad det gäller den bolivianska fjärilscikliden (som jag tycker mer liknar släktet Biotodoma, snarare än Mikrogeophagus), hålls den med fördel i en liten grupp, och den funkar med det mesta som inte är för aggressivt. Tetror, pansarmalar, och liknande är perfekt sällskap för bolivianer. Den vanliga fjärilen upplever jag som rätt känslig, och en aning för kaxig för sitt eget bästa, den är som en liten hund ungefär, det känns som om den kompenserar för sin lilla storlek Med det sagt har jag tre hanar och tre honor i mitt 240-liters nu, där de går med sorgmantlar, rödfenor, nyckelhål, Corydoras, och Megalechis thoracata (långsträckt pansarmal).

                  Några bilder på multispinosa där man kan se skillnaden mellan lekdräkten och normaldräkten, och på fjärilarna.
                  Bifogade filer
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...