Tips på icke växtätande ciklider till 230 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Tips på icke växtätande ciklider till 230 liter?

    Jag har precis byggt färdigt ett akvarium (kommer bild på detta) som ska få sin besättning inom kort.
    Det är ett avlångt bygge på ca 155X40X40 med gångjärnslock och LED-belysning.

    Vattnet är mjukt, bottenmaterial finkornig sand, god filtrering, en trädgren, växtlighet.

    Tips på någon intressant Ciklid-art i lämplig storlek som inte bökar upp o äter växter?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Finns hur många ciklider som helst att välja på i så fall.
    Alla dvärgciklider funkar ju till exempel. Skalarer går också utmärkt.
    Kolla upp någon som du gillar och fråga om den.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu
      Finns hur många ciklider som helst att välja på i så fall.
      Alla dvärgciklider funkar ju till exempel. Skalarer går också utmärkt.
      Kolla upp någon som du gillar och fråga om den.
      - Dvärgciklider lever tyvärr inte sålänge, och Skalarer är väl inte så lämpligt i 40 cm hög burk?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        dvärgciklider lever väl visst länge? jag har haft samma i över 4 år nu. inga tecken på att bli gamla

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          dvärgciklider lever väl visst länge? jag har haft samma i över 4 år nu. inga tecken på att bli gamla
          - Det kanske inte är Apistogramma? Har läst att de lever ett par år bara.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            eeh jo det är apistor. vart har du läst det där? förmodligen skrivet av nån som inte verkar kunna hålla sina fiskar :P

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ciklidbladet nr 20:
              "A. agassizii (Steindachner, 1875) har sitt utbredningsområde från Peru i sydväst över hela Amazonas till nordöstra Brasilien. Vattnet de lever i är oftast mycket mjukt och en aning surt. Miljön är skiftande men de hittas oftast i flodbankar med stenig eller sandig botten. De tre grundläggande färgvarianterna är den gula (Santarem), den blå (Manaus) och den röda (Peru).

              Honorna har en gul grundfärg och den typiska svarta linjen från ögat längs med hela kroppen ut på stjärtfenan. Vid lek förändras linjen till en svart punkt mitt på kroppens sida. Hanarna blir maximalt 10 cm i akvariet och honorna runt 6 cm. Tyvärr blir de inte så särskilt gamla utan man får räkna med en maximal livslängd runt två år"

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                okej. stämmer inte alls på mina Ap. Veijta. 4 år nu.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Kjell Forhman: "..sen finns det en del som bara blir 1-2 år som Apistogramma cacatuoides."

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Om vi bortser från dvärgciklider och Skalarer då - bara för säkerhets skull - finns det några andra arter i lämplig storlek som lämnar växterna ifred?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Beror väl lite på hur man inreder. Många mellanstora sydamerikaner gräver ju runt den tilltänkta lekplatsen, och växter som står där kan riskera att åka upp. Men växter som står på andra ställen får oftast stå ifred. Nyckelhål låter växter vara ifred, och även blåciklider brukar vara hyfsat städade på den punkten. Flaggciklider har jag för mig att det påstås att de kan äta en del mjuka växter, men det var inget jag märkte så mycket av, de lät växterna vara vad jag kunde se, och de gräver inte, och drar inte upp växterna.

                      Se'n finns ju lite mindre ciklider, som väl räknas som dvärgciklider, men ändå är större och mer långlivade än många Apistogramma, som t.ex boliviansk fjärilsciklid, och arterna i släktet Laetacara, som t.ex kurvciklid. Guianacarasläktet funkar också, tror jag.

                      Några bilder på ett nyckelhålspar, ett blåciklidpar, och ett flaggciklidpar, som jag hade med lite olika växter, utan problem.
                      Bifogade filer
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #12
                        Nyckelhålsciklider är några jag också kan rekommendera och om du vill ge dig på hårdare vatten så kan jag rekommendera diverse Calvus, Compressiceps och Leleupis.

                        Diverse jordätare kanske men om dom rör växterna vet jag ej.

                        Mvh Jimmy

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Har hört om folk som haft macmasteri i 7 år

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            dvärgciklider lever väl visst länge? jag har haft samma i över 4 år nu. inga tecken på att bli gamla
                            Fast 4 år är väl inte så länge
                            Nåväl jag kan nog hålla med om att Apistogramma inte blir så gamla utan de brukar ytterst sällan bli mer än 10 år (en del blir bara ca. 2 år) vilket nog de flesta andra ciklider blir.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Beror väl lite på hur man inreder. Många mellanstora sydamerikaner gräver ju runt den tilltänkta lekplatsen, och växter som står där kan riskera att åka upp. Men växter som står på andra ställen får oftast stå ifred. Nyckelhål låter växter vara ifred, och även blåciklider brukar vara hyfsat städade på den punkten. Flaggciklider har jag för mig att det påstås att de kan äta en del mjuka växter, men det var inget jag märkte så mycket av, de lät växterna vara vad jag kunde se, och de gräver inte, och drar inte upp växterna.

                              Se'n finns ju lite mindre ciklider, som väl räknas som dvärgciklider, men ändå är större och mer långlivade än många Apistogramma, som t.ex boliviansk fjärilsciklid, och arterna i släktet Laetacara, som t.ex kurvciklid. Guianacarasläktet funkar också, tror jag.

                              Några bilder på ett nyckelhålspar, ett blåciklidpar, och ett flaggciklidpar, som jag hade med lite olika växter, utan problem.
                              - Jag har tidigare haft både Jack Dempsey´s och Nyckelhålsciklid, men det var då i ett 720. I den här lilla burken på 230 liter, får det nog bli något mindre. Är det så att just Boliviansk Fjärilsciklid lever längre än Apistogrammorna? Jag var nämligen o kollade på just den arten för bara några timmar sedan. Hur är de i beteende?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...