Mobbad firre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Mobbad firre

    Min malawi ciklid har varit på en helsikes resa med boende i en balja under en vecka för att sedan landa i helt nystartat kar. Såg i baljan att den höll sig i ett hörn och inte mådde så bra. I akvariet har den varit pigg och försökt leka/freda sig. I förgår började den gömma sig på botten, idag såg jsg att den skyggar undan och har rejäla sår på kroppen. Har lagt den i en stor håv i akvariet så att de andra inte kommer åt den. Ska skaffa karantänpåse imorgon. Vad gör jag nu? Vad gör man åt fiskens sår? Läker den om den får vara ifred eller är det inkörsport för sjukdommar?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #2
    Ska jag stänga in den trängda fisken, eller den som är aggressiv? (Ska kolla med någon pedagog på dagis)
    Är inte helt säker på att det bara är en fisk som är på den, eller om alla är där och hackar. Men det är mest en fisk som riktigt attackerar!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Börjar en Malawiciklid attackera en svag fisk kan ibland övriga, speciellt malawi, hänga på tills fisken är ihjälbiten. Vill du rädda den som är skadad mot den agressiva är det bra och flytta den till en säker plats. Vill du bli av med den som är agressiv tar du bort denna.- En agressiv fisk brukar oftast alrig sluta att vara agressiv. Såren på den skadade brukar läka ganska fort om det inte blir några bakterier i såret.

      Det kan vara bra och kolla varför en fisk är agressiv genom att kolla om det finns tillräckligt med grottor, plats för revir eller om det helt enkelt är för trångt i akvariet. Sedan är vissa arter med agressiva än andra.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Vad är en karantänpåse? Får bara pajer till Malena Ernman när jag googlar.
        Är den riktigt skadad kan det vara bra med lugn i eget akvarium. Eller balja bara det inte blir kallt i den.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Jag vet inte exakt hur påsen ser ut, lägger upp bild när jag fått den. De beskrev den som en tvättpåse med ram (bur av tyg) har stängt inne den aggressiva fisken och det har åter blivit lugn i akvariet. Vill fixa hanar/ honor som passar i sort och antal, men får vänta tills jag ser om alla klarar sig. Hjälper det att ta bort en aggressiv fisk ett tag, eller är det för alltid som gäller?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,1 KB
ID: 2156548Det är en yngelkasse som får fungera som fängelse ett tag! Det står bara Åleds akvarium på förpackningen och den är grymt bra då den flyter. Köpte till två honor till den aggressive och hoppas han ska bli lite mer stabil. Annars får väl straffet med två svärmödrar vara nog
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Tror inte fisken kommer må så bra att bo så ett tag....
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Fisken på bilden låg bara där när jag släppte i väldigt små fiskar. Har köpt den till en liten skadad fisk. Röjar Ralf på bilden är ute igen och har skonat de små inflyttade!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Det är alltid en chansning att släppa i små fiskar.... ....
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Ja, det är första gången för mig så jag satt klistrad framför karet för att skydda dem. Sen kom jag på att det inte är så mycket jag kan göra åt det hela! Spännande!!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...