Vilka kan jag ha ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannexz
    • January 2014
    • 4

    Vilka kan jag ha ihop?

    Jag har ett sötvattensakvarium på 540L som jag vill köpa lite fisk till.
    Jag har kört in det med lite småfisk i, bla. Dvärggurami, Blå gurami, Killis, tigerbarb, chokladmal och ancistrus.
    Nu har jag kollat upp lite fiskar som skulle vara intressanta att ha i detta akvarium men vet inte vilka jag kan ha ihop i samma akvarium riktigt.
    Så här nedan följer en lista över de fiskar jag skulle vilja ha om det är möjligt.

    Haplochromis sp. '"red back scraper"

    Apistogramma hongsloi

    Metriaclima sp. "zebra chilumba'" Maison Reef”

    Pseudotropheus demasoni

    Protomelas taeniolatus, Namalenje

    Aulonocara baenschi

    Vieja zonata

    Cryptoheros nanoluteus

    Stigmatogobius sadanundio

    Så alltså, vilka av dessa och hur många av varje skulle jag kunna ha tillsammans?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Ett 540 kan du ju göra rätt stort om du vill.. Oftare än inte är det ju filtreringen som sätter gränsen.. Ett ruggigt filtrerat 540 sväljer rätt mycket.. Du själv ska ju tycka att det är snyggt och fiskar som ev tar revir ska kunna göra det utan att behöva slå ihjäl något annat för det..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      De fyra malawicikliderna och viktoriacikliden kan du välja bort direkt. De skulle ta död på det mesta i ditt akvarie

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Om du ska ha kvar det du har nu så skippa malawiisarna och viktorianen (som Jesper sa), Cryptoheros nanoluteus och Vieja zonata.
        Apistogramma hongsloi går med de fiskar du räknat upp att du kört igång det med. :P
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Vieja zonata passar inte heller in.

          Sedan en liten undran - vore det inte istället bättre att ha lite fler av de arterna som du redan har och sedan kanske komplettera med med en lite mindre sydamerikansk ciklid, eller en liten västafrikansk ciklid
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Jag håller med Kjell. Satsa på fler individer av de arter du redan har. Jag har ett 720 som jag tänkte är så stort så det är bara att tjoffa i allt jag vill ha. Jag har idag 7 arter och det börjar bli fisksoppa av det.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Hemi
              • February 2013
              • 180

              #7
              Tycker att det låter som alldeles för mycket fisk och arter med 10 till. Bara rörigt att titta på..Oharmoniskt.
              Senast redigerad av Hemi; 29 January 2014, 18:07.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Hemi
                Tycker att det låter som alldeles för mycket fisk och arter med 10 till. Bara rörigt att titta på..Oharmoniskt.
                Nja men det var väl aldrig tanken att lägga i alla dessa uppräknande arter - utan frågan var ju vilka av dessa arter som skulle kunna passa
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Hemi
                  • February 2013
                  • 180

                  #9
                  Ok.

                  Kommentar

                  • hannexz
                    • January 2014
                    • 4

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nja men det var väl aldrig tanken att lägga i alla dessa uppräknande arter - utan frågan var ju vilka av dessa arter som skulle kunna passa
                    Precis, men borträknat dom som är där i idag.


                    tack för alla snabba svar! uppskattas!



                    Anledningen till att jag har de fiskar jag har just nu i akvariet är att jag hade fiskarna i ett annat akvarium till en början men dom funkade inte ihop med dom andra fiskarna. så det är ju inget större antal.
                    allt som allt är det bara 14 fiskar som alltså inte va tänkta att vara i det stora från början.

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      De malawi du räknade upp borde funka tillsammans, utan guramis och det andra du har i akvariet nu då

                      Kommentar

                      • hannexz
                        • January 2014
                        • 4

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        De malawi du räknade upp borde funka tillsammans, utan guramis och det andra du har i akvariet nu då
                        Okej så bara Malawi fiskarna alltså?
                        Inga av de andra jag räknade upp?

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Malawiciklider är tuffa fiskar som fungerar bäst ensamma, möjligen om man kan ha viktoriacikliden som du nämnde tillsammans med dom. Det kan säkert någon annan svara på.

                          Blanda afrikanska ciklider med sydamerikanska eller centralamerikanska är inget att rekomendera. Olika beteenden, olika krav på vattnet och helt olika miljöer där dom lever.

                          Afrikanska ciklider har du lite olika att välja på, tex:
                          Malawi
                          Tanganyika
                          Viktoria
                          Västafrikanska ciklider.


                          Edit: Sydamerikanska ciklider finns det massor av men dom har inte jag så mycket kunskap om
                          Senast redigerad av Jesper Broman; 29 January 2014, 23:35.

                          Kommentar

                          • hannexz
                            • January 2014
                            • 4

                            #14
                            Okej, fan det är så svårt att välja vilka fiskar man ska satsa på alltså!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...