Kompisar till Frontosa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikaRosengren
    • November 2012
    • 28

    Kompisar till Frontosa?

    Efter att ha haft någon epedemi i akvariet och endast mina Frontosa överlevde så är akvariet redo att fyllas igen.
    Vilka ciklider kan jag ha ihop med mina Frontosa?
    Förut hade jag Hantelciklider och en okänd sort jag adoptera.
    Någon som vet bra tips om bra kompisar till mina frontosa?

    <3
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Frontosor är ju rovfiskar och de äter fiskar som är upp till ca. 18 cm (t.ex. fullvuxna Tropheus).
    Bäst har det för mig funkat att hålla dem ihop med lite mindre fiskar typ Julidochromisar. helt enklet för att de på natten har förstånd på att gömma sig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #3
      Njaaa det beror nog lite på Frontosornas aggressivitet... Mina 2 hanar och 3 honor har inte rört någon av de andra i karet... Har haft allt från stora Venustus till väldigt små Golden som går tillsammans där nu.
      Så lite är väl frågan hur aggressiva dina Frontosor är? Hur stora är dom nu? Hur stora va dina hantlar?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Njaaa det beror nog lite på Frontosornas aggressivitet... Mina 2 hanar och 3 honor har inte rört någon av de andra i karet... Har haft allt från stora Venustus till väldigt små Golden som går tillsammans där nu.
        Så lite är väl frågan hur aggressiva dina Frontosor är? Hur stora är dom nu? Hur stora va dina hantlar?
        Jo självklart - ju större frontosorna är ju större fiskar kan de ta - men förr eller senare så........
        Dessutom så är det en fördel om de är odlade i många generationer som möjligt - ju fler generationer de odlas i desto mer utraderas deras naturliga beteende.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #5
          Precis Kjell!

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Ett par endlicheri/lapradei på botten?
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • ErikaRosengren
              • November 2012
              • 28

              #7
              Den ena frontosan är 15 cm sen är resten 10 stycken frontosor ungfiskar. Men Förut har inte dessa varit på någon annan vad jag har märkt.
              Hantlarna jag hade va som frontosan aningen större men inte mycket.
              Ville mestveta om det finns någon sort som matchar den bättre än andra som kanske är lite roligare än hantlarna.
              Vill helst inte ha för små fiskar utan tycker om sorter som blir lite större
              Senast redigerad av ErikaRosengren; 29 December 2013, 10:39.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                P lapradei / endlicheri.. Passar utmärkt på botten med frontosa..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                Arbetssätt...