Killis/notho - erfarenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fenix
    • September 2012
    • 5

    Killis/notho - erfarenheter?

    Har ett 40 liter (50 cm längd) med 10 red crystal, 4 ottosar och 9 galaxy rasbora. Temp 24. Väldigt tättplanterat, gott om gömställen. Är nu ute lite efter "kronan på verket" och letar efter en lite större och framförallt färgstark fisk. Är fruktansvärt kär i kampfiskar, men eftersom en del av invånarna är en potentiell festmåltid för kampfisken och på grund av utrymmet så är jag på jakt efter något som kan motsvara kampfisken i ungefärlig storlek och framförallt färg. Funderar på om någon av dessa arter kan fungera:
    Picaturus killi
    Randig Notho
    Rödfenad Notho

    Andra förslag är välkomna!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har erfarenheter av nothos men inte av dina andra invånare. Dock är nothos tuffa även mot jämnstora invånare och en fullvuxen notho tar nog det mesta som en kampfisk kan tänkas äta. Jag vet inte om t ex färgsprakande dvärggurami skulle kunna vara ett alternativ? Du får höra vad andra kan tyckas om det förslaget först.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det tror jag med på, de få gånger jag haft killis så äter de vad som kan komma in i munnen...
      Kolla på tex Pygmégurami, en trevlig liten rackare som inte är så svårlekt heller.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • fenix
        • September 2012
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Det tror jag med på, de få gånger jag haft killis så äter de vad som kan komma in i munnen...
        Kolla på tex Pygmégurami, en trevlig liten rackare som inte är så svårlekt heller.
        Tackar för tipsen. Har funderat på dvärggurami också men hänger upp mig på det där att akvariet isåfall bör vara dubbelt så stort om man ska blanda med andra arter.... Inte skrivet i sten iochförsig men ändå... (?) Funderar på vad som är anledningen till det.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tror nog att ett litet gäng pygmegurami skulle funka i ditt kar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...