Scalarer funkar tillsammans med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Scalarer funkar tillsammans med?

    Hej

    Nu är det allvar, frun har pekat med hela handen och stora akvariet måste fixas iordning så det ser fint ut till jul.
    Just nu är det Malawisoppa med gråsvarta stenar som en gång var vita och detta gillas inte.
    Gjorde iordning mitt 140 liters med växter och genast kom frågan varför inte 300 litern kunde se lika bra ut, otack är världens lön .

    Så nu är planen växtakvarium typ holländskt och så önskas det att köra några gamla favoriter som scalarer och corydoras.

    Nu till frågan, vad ska man mer? Funkar barber eller finns det några lite livligare gärna större stimfiskar som syns på 3 meters håll?
    Delfråga, hur strömt vatten tål scalarerna, spelar ju roll för val av övriga fiskar misstänker jag.

    Mvh UB
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Jag tror de tål rätt strömt vatten bara man har bråte i vägen som det bildas lugnt vatten bakom. Jag upplever att mina gärna står i stilla vatten, men gör utflykter i strömmen

    Svart fantomtetra är ju fin ihop med scalarer. Men jag personligen älskar rödmunstetran pga av att de stimmar då fint och är så skarpt färgade.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Regnbågsfisk, dolkstyngstetror, odessabarber syns tydligt

      Kommentar

      • lella
        • January 2014
        • 2

        #4
        Hejsan!
        Jag har ett par scalarer som går med bl.a. boesmans regnbågsfisk, och som stimfisk har jag fembandsbarber. Fembandarna är ju inte så stora, men jag tycker de är så snygga när de färgar ut ordentligt! Funkar finfint ihop!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av ubjs
          Så nu är planen växtakvarium typ holländskt och så önskas det att köra några gamla favoriter som scalarer och corydoras.

          Nu till frågan, vad ska man mer?
          Om du skall ha "typ holländskt" så skall det inte vara fler fiskar
          Det som kännetecknad "holländska" akvarier är just mängder av växter och väldigt få fiskar.
          Skalarer tål ganska strömt vatten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...