Planaria-ätande fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Planaria-ätande fiskar?

    Jag vet inte om jag gör något fantastiskt fel med var ända snäckburk jag någonsin haft, men var gång jag gör iordning en specifik burk för mina snäckor så får jag fantastiska utbrott av planarier, and I hate those damn bastards... Jag brukar vara noga med vattenbyten, övermatar aldrig (eller knappt någonting alls för den delen) men trots det så kommer dom. Detta kanske låter som ett litet obetydligt problem, men för min del som har en grov fobi gällande alla sorts maskar så är det jävligt panikångestframkallande.
    Hur som haver, så har jag läst att t.ex. alla guramis och otocinclus älskar att äta dem, är det någon som vet sanningshalten i detta?
    Och om så, finns det även andra fiskar som är kända mikromaskätare?
    Det är inte relevant för mig just i nuläget, då snäckorna går väldigt smått (Inte för dem, men det hade varit trångt för den eventuella ghostbustern). Dock så kommer de att flyttas till ett större akvarium såfort de nuvarande klasorna med ägg har kläckts, då kommer det att vara relevant.

    Sidofråga: Jag har noterat planarier i burken under minst en vecka nu, men igår så noterade jag något annat tillsammans med planarierna, nämligen någonting mycket mindre och MYCKET snabbare. Även dessa var vita, men kanske 3-5 gånger mindre i storlek och fantastiskt hetsiga och jäkligt snabba. Även dessa på rutan. Vad kan detta vara för något? Jag kan nog inte leverera någon bild då de som sagt får planarierna att se gigantiska ut.
    All we are, we are.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad jag har förstått, så är t.ex makropoden bra på att planarier, och kan då tänka mig att det gäller även dess mindre släktingar, som lakritsgurami, och chokladgurami. De funkar ju i små kar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Vad jag har förstått, så är t.ex makropoden bra på att planarier, och kan då tänka mig att det gäller även dess mindre släktingar, som lakritsgurami, och chokladgurami. De funkar ju i små kar.
      Min förhoppning är ju att hitta antingen lakrits, choklar eller pygmé, men såvitt jag vet har varken Djurmagazinet eller Rilo här i Jönköping haft inne dessa på flera år...
      All we are, we are.

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Om du ska ta ut snäckorna så kanske dvärgkulfisk kan vara nåt. Jag har sett mina kulor käka planarier.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av roosterboy
          Min förhoppning är ju att hitta antingen lakrits, choklar eller pygmé, men såvitt jag vet har varken Djurmagazinet eller Rilo här i Jönköping haft inne dessa på flera år...
          Jag har 6 lakritsgurami, fina små filurer. Har aldrig sett några planarier i det karet, däremot lite väl många malaysiska sandsnäckor
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            Allting löste sig bättre än väntat!
            Var nere idag för att köra andra fiskar då jag noterade att dom hade fått in clown killi! Så nu går det en hane och en hona i mitt 10-liters. Skitfina! Och de verkar VÄLDIGT glada i smått levande så det är nog snart helt rensat!
            Fantastiska fiskar, trodde aldrig att jag skulle bli killi ägare ^^
            All we are, we are.

            Kommentar

            Arbetssätt...