Är detta en bra kombo och vad kan man ha mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    Är detta en bra kombo och vad kan man ha mer?

    Har suttit och klurat på antal fiskar och även läst om dessa arter med storlek och huruvida de är fredliga eller inte!
    När ja räkna ihop allting så fattas de fortfarande ca70 liter.

    Detta är vad jag har tänkt:
    10 Neontetror
    6 Platy
    1 Ancistrus
    3 Fjärilsciklider

    Glömde säga för övrigt att det är ett 200 liters akvarium med ett fluval 4 innefilter =)
    Så nu tänker ja, ska ja ha ha fler fiskar av varje art? Eller ska ja fundera över ytterligare en?
    En fisk ja är så sugen på är slöjstjärt men vet de kräver så mycket plats för de blir så enormt stora!
    och att de även skitar ner en hel del och inte att glömma de vill inte ha de riktigt så varmt som de andra...
    Just nu har ja bara de 10 neonerna i för det är relativt uppstartat!

    Så funderingar och åsikter är välkommet!
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    #2
    Personligen har jag svårt att tänka mig ett kar med den inriktiningen utan ett gäng corydoras på botten.
    Slöjstjärt känns ju inte som den passar in precis, den kan du spara till nästa kar

    Kommentar

    • Emmelie
      • August 2006
      • 107

      #3
      ja jag har givit dem en liten tanke faktiskt, kan va skönt att ha någon fisk på den nivån också så inte alla simmar runt i mitten!
      och med slöjstjärten så har ja på ngt sätt insett att de inte passar in, även om man så gärna vill ha dem för de ser så gosiga och söta ut!
      konstigt va att fast man inte ens fyllt ett akvarium vill man redan ha ett till! med slöjstjärtar såklart!

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Hur har du tänkt när du kom fram till att du har c.a 70l kvar?
        Körde du på det klassiska 1cm på 1 liter vatten?

        Skulle utan tvekan slänga i 30 neoner till (inte alla på en gång då), sen skulle jag ha i minst en fjäril till då de är parfiskar och funkar bättre med två par i samma burk.
        Precis som Mattias så skulle jag slänga i några corydoras (skulle köra på panda då jag tycker att de är ursöta).

        Skulle jag inte vara jättekinkig med rent S:A kar så skulle jag ha i 4-5 honungs (möjligen läpp) guramier, annars så skulle jag köra på bilbukar.

        MVH//Patrik
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          En grupp L-malar på 5-6 st skulle göra sig fint bland corydoras på botten...Var inte rädd för att ha andra malar än vanlig brun ancistrus....
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Emmelie
            • August 2006
            • 107

            #6
            Ursprungligen postat av pikachu
            Hur har du tänkt när du kom fram till att du har c.a 70l kvar?
            Körde du på det klassiska 1cm på 1 liter vatten?

            Skulle utan tvekan slänga i 30 neoner till (inte alla på en gång då), sen skulle jag ha i minst en fjäril till då de är parfiskar och funkar bättre med två par i samma burk.
            Precis som Mattias så skulle jag slänga i några corydoras (skulle köra på panda då jag tycker att de är ursöta).

            Skulle jag inte vara jättekinkig med rent S:A kar så skulle jag ha i 4-5 honungs (möjligen läpp) guramier, annars så skulle jag köra på bilbukar.

            MVH//Patrik
            Jag har en bok hemma som hade en beskrivning för hur man skulle räkna.
            under 5 cm 1 fisk/5 liter
            mellan 5-8 cm 1 fisk/8 liter
            mellan 9-15 cm 1 fisk/15 liter
            över 15 cm 1 fisk/30 liter

            detta kanske är lite fel då? eller väl tilltaget?
            hade kanske kunnat tänka mig 5-10 neoner till =) 30 känns ju som jättemånga. haha men med fjärilarna där kan ja hålla med dig om och i så fall hålla mig till par. visste ju att de va som parfisk men fick för mig att de gick och ha en hane med två honor som han valde på. gillar också corydoras, ska kika på panda sorten där får vi se, måste även kolla utbudet av den sorten här så det kanske inte är jättebrett
            haha kan säga att ja är typ allergisk mot discus. guramier och scalarer för de ser läskiga ut
            kan inte jättemånga olika arter mer än de normala, så får kolla upp bilbuken också!

            Kommentar

            • Emmelie
              • August 2006
              • 107

              #7
              Ursprungligen postat av henrikl
              En grupp L-malar på 5-6 st skulle göra sig fint bland corydoras på botten...Var inte rädd för att ha andra malar än vanlig brun ancistrus....
              vilka malar är L-malar? har tyvärr lite dålig koll på den benämningen? har tyckt att pleco sorterna ser fina ut och kanske skulle haft någon av den sorten? jag är nog mest rädd för att överbefolka akvariet så inte fiskarna får utrymme att växa som de ska, eller att de har ihjäl varandra!

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av Emmelie
                vilka malar är L-malar? har tyvärr lite dålig koll på den benämningen? har tyckt att pleco sorterna ser fina ut och kanske skulle haft någon av den sorten? jag är nog mest rädd för att överbefolka akvariet så inte fiskarna får utrymme att växa som de ska, eller att de har ihjäl varandra!
                L-mal står för Loricariidae malar.Det är den gruppen av malar som bland annat ancistrus finns i. Det jag menar är att ancistrus finns i mer än brunt. De finns i albino färg, röd, med slöjor. Det finns randiga, prickiga färgglada malar i alla de varianter. En L-mal kan kosta lite mer men är riktigt fint om du vill lysa upp akvariumet.

                http://www.ladda-upp.com/bilder/82720/mal-l-240 här kommer ett exempel på en svart prickig mal, L-240.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ursprungligen postat av Emmelie
                  Jag har en bok hemma som hade en beskrivning för hur man skulle räkna.
                  under 5 cm 1 fisk/5 liter
                  mellan 5-8 cm 1 fisk/8 liter
                  mellan 9-15 cm 1 fisk/15 liter
                  över 15 cm 1 fisk/30 liter

                  detta kanske är lite fel då? eller väl tilltaget?
                  hade kanske kunnat tänka mig 5-10 neoner till =) 30 känns ju som jättemånga. haha men med fjärilarna där kan ja hålla med dig om och i så fall hålla mig till par. visste ju att de va som parfisk men fick för mig att de gick och ha en hane med två honor som han valde på. gillar också corydoras, ska kika på panda sorten där får vi se, måste även kolla utbudet av den sorten här så det kanske inte är jättebrett
                  haha kan säga att ja är typ allergisk mot discus. guramier och scalarer för de ser läskiga ut
                  kan inte jättemånga olika arter mer än de normala, så får kolla upp bilbuken också!
                  Jag förstår inte riktigt hur de tänker där men tänk såhär istället, läs på om fisken och bedöm eller fråga för att få koll hur många du kan ha.
                  Fiskar som är territoriella kan man inte ha så många av samma art ihop plus att de (speciellt ciklider) behöver kunna staka ut ett revir mot resten av fiskarna (som också måste kunna komma undan) för att det ska bli bra.
                  Sen har vi ju stimfiskar som gärna vill kunna hålla ihop i en större grupp, dessa kan man enkelt hålla flera på en mindre yta utan att de mår dåligt.

                  Tetror lever i naturen i stim på flera hundra så 30 neoner (i totalt antal) är inte överdrivet mycket faktiskt.

                  Guramier är faktiskt riktigt trevliga fiskar och de större arterna är riktiga överlevare och klara allt vad dåligt vatten och sånt heter, det ända som brukar kunna ta kål på dem är stress och ålder.

                  Det kan absolut gå med två honor på en hane, i en butik som jag gillar hade de så en gång och den gången gick det faktiskt riktigt bra om man bortser från att karet var i minsta laget. :P
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Emmelie
                    • August 2006
                    • 107

                    #10
                    Ursprungligen postat av henrikl
                    L-mal står för Loricariidae malar.Det är den gruppen av malar som bland annat ancistrus finns i. Det jag menar är att ancistrus finns i mer än brunt. De finns i albino färg, röd, med slöjor. Det finns randiga, prickiga färgglada malar i alla de varianter. En L-mal kan kosta lite mer men är riktigt fint om du vill lysa upp akvariumet.

                    http://www.ladda-upp.com/bilder/82720/mal-l-240 här kommer ett exempel på en svart prickig mal, L-240.
                    den såg lite skojigare ut ja än en vanlig ancistrus!
                    Har även sett den som ser helsvart ut och med vita kanter på fenorna.
                    Då förstår jag i så fall vad en l-mal är. Tack så mycket för förklaringen, då har jag mycket bättre koll på dem! =)
                    Har inte riktigt kollat på utbudet av malar här, vet det finns corydoras men dock inte vilka sorter riktigt!
                    l-malar minns ja bara ancistrus, har även sett några som har lite skojiga fenor runt undersidan som kjolar typ. skit svårt att förklara, påminner lite om en alien tycker jag får se vad det blir i slutändan!

                    Kommentar

                    • Emmelie
                      • August 2006
                      • 107

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Jag förstår inte riktigt hur de tänker där men tänk såhär istället, läs på om fisken och bedöm eller fråga för att få koll hur många du kan ha.
                      Fiskar som är territoriella kan man inte ha så många av samma art ihop plus att de (speciellt ciklider) behöver kunna staka ut ett revir mot resten av fiskarna (som också måste kunna komma undan) för att det ska bli bra.
                      Sen har vi ju stimfiskar som gärna vill kunna hålla ihop i en större grupp, dessa kan man enkelt hålla flera på en mindre yta utan att de mår dåligt.

                      Tetror lever i naturen i stim på flera hundra så 30 neoner (i totalt antal) är inte överdrivet mycket faktiskt.

                      Guramier är faktiskt riktigt trevliga fiskar och de större arterna är riktiga överlevare och klara allt vad dåligt vatten och sånt heter, det ända som brukar kunna ta kål på dem är stress och ålder.

                      Det kan absolut gå med två honor på en hane, i en butik som jag gillar hade de så en gång och den gången gick det faktiskt riktigt bra om man bortser från att karet var i minsta laget. :P
                      Tänker på fjärilarna där, att när de stakar ut sitt revir, lägger varje par varsitt revir eller har de alla 4 i så fall ett gemensamt revir för den arten? och när de sätter revir är reviret på botten av akvariet eller är det hela vägen upp till ytan så inte stimfisk i så fall kan simma över det?

                      hehe ja men dåså då är ju inte det så många i så fall som du säger, man glömmer bort ibland hur det ser ut i naturen=)
                      Tänker bara att det känns som 200 liter inte är så mycket och att man inte får plats med så jättemycket i akvariet. blir det inte trångt med alla de där fiskarna som föreslagits här? blir väldigt förvirrad närmligen av allting som står. Vet du skrev där att alla fiskar kräver olika mycket plats beroende på beteende och det blev nästan svårare då :P haha men förstår ju helt klart din poäng och den va väldigt bra!

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Varje par stakar ut ett eget revir och de håller det enbart mot det andra paret, aggressiva mot andra fiskar blir de främst när de leker och då bara om de tycker att de andra fiskarna kommer för nära äggen/ynglen. :P

                        Det är inte lätt att kombinera fisk och det är ju lite upp till var och en att bestämma vad som är lagom.
                        Senast redigerad av pikachu; 02 November 2013, 22:02.
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...