Vilken biotop och världsdel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens79
    • September 2013
    • 200

    Vilken biotop och världsdel?

    Hej Zoopet! Jag har suttit i helgen och lite smått planerat ett lite större kar. Har hela tiden tänkt mig ett SA med dvärgciklider, men när jag går igenom artregistret så fastnar jag för färgprakten hos Malawi. När jag går igenom projektdelen här på forumet hittar jag massa SA och några Tanganiyka, men inte några Malawi. Någon anledning till detta. Ni som har Malawi, något särskilt jag ska tänka på?

    /Jens
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är kanske lite som så att malawiciklider i allmänhet är rätt lika och då är det kanske inte så mycket att skriva om. Både bland Tangnayika och sydamerikanska ciklider så varierar beteendet betydligt mer nellan olika arter så där händer det kanske mer nya saker att berätta om.
    Håller dock helt med om att malawi är väldigt färggranna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Mitt "projekt" är Malawi, finns i projektdelen av forumet "Vardagsrums akvariet"

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Bra fråga Jens. Jag har också lite funderingar på massa färg och då är ju Malawi nästan det enda alternativet. Men just nu har jag en liten förälskelse i juvelciklider...
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Jens79
          • September 2013
          • 200

          #5
          Vilken biotop och världsdel?

          Tack för alla svar!

          Några tips på vad man ska tänka på om man sätter upp ett Malawi-kar?
          Inredning (rötter, stenar), bakgrund, grus/sand, växter, ljus etc?

          /Jens

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Mycket sten i "naturliga" formationer, dvs så det ser ut som stenarna fallit ned i vattnet. En rot rätt placerad fungerar också fint. När det gäller växter så hävdar de renläriga att det skall vara utan , men några plantor Anubias och/eller Vallisneria passar. jag föredrar att plantera de få växterna i bakgrunden så de skymtar fram bland stenformationerna Bottensubstrat, blästersand från JULA är ett mycket bra laternativ. Malawiciklider gillar att gräva så det är att föredra ett tjockt lager sand.

            När det gäller fiskar tycker jag det är finare med större besättningar två-tre arter en två-tre fiskar av flera arter.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            Arbetssätt...