Sällskap till Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Sällskap till Diskus

    Jag har ett kar på 240 L som just nu innehåller några Dvärgrasboror (blir antagligen mat till slut) och 4 st Chockladgurami. Jag ska ha ett vuxet par diskus i karet (om 3-4 veckor) och det är de viktigaste invånarna, enkelt sagt. Jag hade dock tänkt mig ha 2-3 andra sorters fiskar också, men funderar över vad det finns som både passar bra med diskus när det gäller beteende och behov - som dessutom inte är bra på att käka upp rom OM det nu skulle bli någon lek någon gång.

    Chokladgurami gillar jag och de borde fungera bra på alla punkter, så det kanske blir ytterligare några fler sådana.
    Men utöver det? Något som gillar att käka/städa på botten vill jag gärna ha, plus någon sort som gärna är framme på mer "öppet" vatten då chokladguramina trivs bäst bland växterna.

    Tetror har jag flera sorter jag gillar, detsamma när det gäller Corydoras - men båda dessa ska vara rätt vassa när det gäller att käka rom.

    Sammanfattningsvis alltså: Vad rekommenderar ni för sällskap till diskus, som är intressanta men inte stör diskusarna?
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Ingen som har några tankar alls?

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #3
      Du skulle kunna ha några dvärgurami och lite malar men om du är orolig för eventuella ägg bör du se upp med att ha pansarmalar då de är grymma på att sno ägg
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Kirre1
        • February 2012
        • 126

        #4
        Jag har lite guppy mest för dotterns skull egentligen,regnbågsciklid,nån typ av fläckig pansarmal,ancistrus och det verkar funka.
        Visserligen är diskusarna unga kanske ca 8 cm bara,om det nu spelar någon roll de vet jag inte.

        Kommentar

        Arbetssätt...