Praktbotia + central/sydamerikanska ciklider? (375 l)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    Praktbotia + central/sydamerikanska ciklider? (375 l)

    Har köpt ett akvarium på 375 liter där det ingår en praktbotia. Målet är att ha antingen centralamerikanska (sajica-ciklider) eller sydamerikanska (bolivianer och/eller någon annan dvärgciklid) ciklider, men jag har fäst mig vid denna praktbotia och allra helst vill jag köpa typ två-tre till. Min fråga blir då om det hade funkat? Det största problemet är att jag gärna vill ha yngel på cikliderna, och praktbotior kan vara rätt hungriga har jag märkt. Samtidigt tänker jag att en stor sajica-ciklid borde kunna försvara sina yngel väl. Dock kanske det innebär stora skador på praktbotierna?
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Sajicor är riktigt tuffa historier och kan även få paletter sönderstressade.
    Dvärgciklider skulle jag nog inte satsa på ihop med dem, möjligen någon tuffare ap. art. Tror dock att bolivianer kan få det surt i den burken.
    Praktbotior och sajica ska inte vara några problem, när sajicorna har ägg och frisimmande yngel så kanske de kan orsaka lite trasiga fenor på prakterna men värre än så blir det inte.
    Jag skulle hellre köra på två par sajicor (som får ha varsitt revir) ihop med någon tålig tetra eller barb och om du nu vill ha praktbotior så kör på det ihop med typ någon/några ancistrusar.

    MVH//Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • FeliciaC
      • March 2013
      • 71

      #3
      Tack för snabbt svar
      Idag kom det upp en annons på blocket för just sajicor...... Kan inte bestämma mig, men praktbotian kanske får flytta då. Samtidigt vill jag gärna flytta över mina glödbandstetror till det stora karet. Funkar sajicor och glödbandstetror ihop då tror ni, eller blir tetrorna mat?
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Det ska nog inte vara några problem.
        Möjligen att tetrorna kan få en del stryk iomed lek men det är smällar man får ta när det kommer till lite tuffare ciklider av alla slag.
        Även paletter som anses vara rätt snälla kan ge tetror och andra fiskar en del stryk när de leker.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        Arbetssätt...