Regnbågsfisk tillsammans med dvärgciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-lindstrom
    • September 2013
    • 3

    Regnbågsfisk tillsammans med dvärgciklid?

    Är det någon som har erfatenhet av att blanda någon vacker dvärgciklid tillsammans med regnbågsfiskar? Har för närvarande 5st Boesemanis i ett 125L scubacube eheim akvarium, men har alltid varit förtjust i dvärgciklider så funderar på att utöka.
    Är mest intressarad av någon apistogramma men då de flesta verkar vara haremsruvare så kanske det skulle gå bättre med någon som leker i par, så det inte blir så många. Har ni nå förslag på någon färgstark dvärgciklid som skulle fungera?

    Funderar även på att stoppa in ett stim kardinaltetror eller någon rasbora, så är regnbågsfisk + dvärgciklid ett big no no så får det helt enkelt bara bli regnbågar och någon mer liten stimfisk

    Vad tror ni?
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Du har redan för mycket fisk i ett så litet kar. Boesmanii blir hyfsat stora och de är dessutom väldigt livliga. Jag tyckte att mitt 240 var för litet för fyra vuxna boesmaniis.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • anna-lindstrom
      • September 2013
      • 3

      #3
      Okej tack för svar! fick dock ta över dem akut för ca 1 år sedan då en kompis akvarium började läcka och jag hade endast en ancistrus i mitt. Sedan har de blivit kvar. De är nästan fullvuxna och helt utfärgade, mkt fin fisk.
      Men då får de helt enkelt fortsätta vara ensamma tills jag hittar någon annan med större kar som vill ha dem

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Annars är ju regnbågar o gobies en klassisk kombination som påminner om kombon dvärgciklider och tetror. Du kan ju ha nån mindre båge ihop med ett gäng Tateurndina ocellicauda.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • anna-lindstrom
          • September 2013
          • 3

          #5
          Tack så mycket för tipsen!

          Fick så dåligt samvete nu över mina fina regnbågar så ska kolla med någon zooaffär om de har plats för dem. De borde ju vilja ha utfärgade exemplar ist för de småttingar som brukar finnas i butiker.

          Så sedan ska jag ta tillfället i akt och inreda om akvariumet och fundera noga över fiskval och inreda efter det!

          Kommentar

          Arbetssätt...