borelli + chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    borelli + chokladgurami

    Tänkte starta upp mitt lilla 54 liters och ha ett dunkelt akvarium med flytväxter, en del catappa-löv, kvistar och rötter i. Tror ni att 1+2 A Borelli och 4-5 chokladguramis kan funka ihop? Dom verkar ju väldigt lugna båda sorterna.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Kan gå men jag personligen är inte mycket för att blanda fisk från olika världsdelar, jag skulle ha satsat på en pennfisk eller en liten tetra.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      [QUOTE=PiaJo;1664321]Kan gå men jag personligen är inte mycket för att blanda fisk från olika världsdelar, jag skulle ha satsat på en pennfisk eller en liten tetra.[/QUO

      Jo, det är ju det där med att blanda världsdelar. Har funderat mycket på det. Vill gärna testa chokladgurami. Kanks eman kan ha Badis som substitut till Borelli? Fast egentligen så stör jag mig nog inte så mycket på världsdelsproblemet. Båda vill ju ha surt vatten och verkar ganska lugna av sig. Får se hur det blir, men guramin är iaf beställd.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Om badisen har jag ingen aning men kör du på chokladguramisarna, de är hur snygga som helst
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag har inga problem att blanda världsdelar, men både borellii och chokladgurami bör ha aningen större utrymme om de skall fungera bra - ett tag går det, men trivs de så leker de och då kan det bli lite trångt. 70-80 liter skulle vara mycket bättre. Badis och smycketetra eller kolglödstetra skulle exempelvis fungera bättre, men det finns många andra fiskarter att välja bland när man har akvarier runt 50 liter.

          När jag säjer Badis menar jag Badis badis och några närstående arter i samma storlek. De som blir större behöver större akvarier, men det behöver även den lilla Dario dario som är väldigt territoriell för sin storlek.

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Okej. Jag har beställt chokladerna redan så då kör jag nog på bara dom i så fall.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Ursprungligen postat av Falconer
              Okej. Jag har beställt chokladerna redan så då kör jag nog på bara dom i så fall.
              Tycker jag att du gör rätt i
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Tycker jag också!

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  Blir kanon! Och blir det något mer så får det bli nån liten asiat som gillar lågt PH. Galaxyn är ju fin och skulle nog passa bra men är osäker på deras PH-önskan.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Sv: borelli + chokladgurami

                    Galaxy blir toppen, de gillar absolut lågt pH.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Sv: borelli + chokladgurami

                      Boraras urophtalmoides kanske kan vara ett annat passande alternativ.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #12
                        Vill inte galaxyn ha väl syresatt vatten? :/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...