145 liters + fisk = vilken fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djensen
    • August 2013
    • 2

    145 liters + fisk = vilken fisk?

    Tjoooo!!!

    Otroligt jävligt ny på detta med akvarium (och även på denna sidan så kanske lägger inlägget fel). Är sportfiskare så är inte lika ny med fiskar osv. Men denna avdelning är jag. Jag har läst genom denna "starta ett akvarium guiden" som jag ger en massa tummar upp för.
    Men min fråga är vad fan kan jag ha i ett 145 liters akvarium?
    jag vill då inte ha någon småfisk som man måste ha ett förstoringsglas för att se. Men samtidigt då jag har ett sådant litet akvarium så har jag kanske inget annat val?
    är tex 145 liter för litet för en koi fisk? Vilket jag antar att det är.
    (Tycker ni om hur jag svarar på mina egna frågor?
    Det jag helst skulle vilja ha i ett akvarium är en havsöring. Hade varit sjukt coolt. Men dom blir ju gigantiska. Men hade det funkat att ha yngel öring och sen när dom börjar bli för stora att man släpper ut dom i havet? Kan dom anpassa sig efter havet efter ett akvarium?
    vad kan ni rekommendera annars för fisk som ser ut som fisk så att säga. Inga konstiga hitta Nemo fiskar o så. O vad borde jag gå upp för storlek i akvarium då???

    tackar så mycket för alla svar
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Du får absolut inte släppa ut fisk i de fria som varit i akvariet. Dom kan få massa konstiga sjukdomar.
    Fisk till 145 liter, finns massor att välja på, Boliviansk Fjärilciklid håller jag varmt och hjärtat. Googla runt lite och kolla vad du gillar

    Lycka till och välkommen

    Kommentar

    • Maria S. Edström
      • November 2012
      • 95

      #3
      Jag började också mitt fiskintresse med att dra upp fisken ur vattnet, men jag har märkt att det är lika trevligt att se dem när de fortfarande simmar runt En början på ditt fisksök kan vara att gå in på artbeskrivningar här på forumet och ange längdmåttet på ditt akvarium i sökguiden. Då får du förslag på fisk som kan vara lämpliga i storlek. Själv har jag fastnat just för sådan där småfisk som man måste ha lupp, ljus och lykta för att hitta så på den avdelningen kanske jag inte är till så mycket hjälp
      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

      Kommentar

      • Djensen
        • August 2013
        • 2

        #4
        tackar för svarenMaria S Edström och Ryskbompa
        synd att inte fler ville svara på vad dom tycker o tänker

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Tror att det inte blir mer svar eftersom många, som jag t.ex., tycker att du redan fått bra svar från Ryskbompa och Maria. Tycker det är klokt att du kollar runt lite bland art beskrivningarna så att det finns en chans att veta vad en konstig hitta Nemo-fisk menas med egentligen. Du har ju läst nybörjarhandledningen, vilket är kanon, men ger sedan som första förslag en fisk som blir på tok för stor för akvarium och egentligen passar bäst i dammar ? Föreslår sedan en öring. Förstår att du är ny men det där blev ett rejält tankehopp i min skalle.
          Vill du ha snygga, färgglada fiskar?
          Ska de ha intressanta beteenden?
          Vilken storlek är då lagom stor för dig själv?
          Är du så pass intresserad att du vill lära dig om de fiskar du köper eller vill du det ska funka direkt utan för stor ansträngning?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Känner igen tankarna hos en nybörjare. När man inte haft akvarium så är det ju verkligen en ny värd och man vet nästan mer om vad man inte vill ha än vad man vill ha. Mitt tips är att lita på dig själv och göra det du vill ha i ditt hem. Det är ju trots allt du som ska leva med det. Men var realistisk. Havsöring är nog faktisk bäst på kroken.

            Men om du vill ha en fisk som ser ut som en liten laxfisk kan jag rekommendera denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225 Bilden gör den inte rättvisa. Otroligt häftig liten fisk som ser ut som en forell.

            Sedan tror jag att det är lite att kasta sig in i det och komma underfund med vad man gillar. Det är ju svårt att veta innan. Och skaffa ett så stort akvarium du kan, verkligen. Jag hade inte plats för ett stort så det blev ett som egentligen är lite litet. Det resulterade i ett litet till osv. Nu har jag 4 . Och med planer om ett riktigt stort när vi renoverat klart källaren.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            Arbetssätt...