Vad ska jag fortsätta med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Vad ska jag fortsätta med?

    Jag har 10 blå kilfläcksrasboror nu i 350L som jag startade i fredags. Jag har tänkt mosaikguramis, pakistanbotior, siameser m fl. Det kanske är bra att vänta med bottenfiskar och algätare tills karet har gått in sej längre? Om jag köper mosaikguramis, hur många ska jag ha? Könsfördelning?
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Vad ska jag fortsätta med?

    Låter som en bra setup. Jag hade gjort så här att först vänta ett par veckor och sen som nästa fisk några siameser. Nystartade kar brukar få kiselalger efter en-två veckor och sedan staghorn innan de övriga vanliga algerna kommer lite senare. Siameser är grymma på ffa staghorn så det kan vara bra för dina växter om de slipper bli översållade av dessa två alger. Siameser brukar vara rätt tåliga så de borde palla en mindre nitritspik också.
    Guramisarna bör du ta sist då växterna kommit igång ordentligt och bildat snår och täckt ytan lite, men hur många du ska ta får nån annan svara på då jag inte är så hemskt erfaren på dessa.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Jag ska ju i med mer växter till veckan. Är inte riktigt klar på den fronten. Jag väntar på att ett par rötter ska sjunka också så det kommer att bli mer snårigt och gömställen. Rasbororna fick mat för första gången nu på morronen och jag tror baske mej att dom leker

      Siameserna är lite roliga att kolla på också tycker jag så det blir kanske såna då. Bör jag stödmata dom i början då? Eller finns det nåt i karet åt dom som jag inte kan se?

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Siameser äter av den vanliga basmaten som du ger dina övriga fiskar. Och de äter av de foderester som ev kan bli kvar på botten. Så de behöver egentligen ingen specialmat om man inte vill ge dom det som godis ibland.

        Jo de är trevliga att se på. De är kul att studera när de smyger på varandra bakom rötter och stenar. De kan vara lite tjuriga mot varandra ibland. Mina kan slåss rätt rejält emellanåt. Men de ger sig aldrig på övriga fiskar i karet. Jag har 3 st i 180 l vilket jag tycker är lagom där. I ditt 350 l får du plats med flera.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Jag har ju haft siameser förut och dom stimmade runt så fint utmed glaset och rötterna. Jag tänker köpa 5 st som jag hade förut. Dom slogs aldrig vad jag kunde se. Men jag kommer inte ihåg allt det är ju trots allt 10 år sen Men jag kommer ihåg att karet var väldigt välbalanserat. I princip underhållsfritt och jag kör på samma koncept nu tänker jag

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Mina siameser kanske är två hannar och en hona och hannarna som slåss om honan. Eller så har jag bara fått siameser med konstig personlighet. Fast jag har fått för mig att det är revirtänk hos dom. Det ser så ut när de smyger runt i karet. Jag vet inte så noga.. I alla fall så.. jag gillar dom.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #7
              Det kanske var mina som hade konstig personlighet Dom var ju 5 st och det borde ju rent statistiskt sett ha varit både hannar och honor

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                De verkar bli lite griniga/revirhävdande sinsemellan med åldern, fick sära på mina siamensis till slut. Tog nog en 2-3 år innan de började bråka, men då jagades det ordentligt fastän det var ett hyfsat stort kar (150 långt). Kanske funkar bättre med 5st, hade själv bara 3.
                Fast tycker mycket om dessa firrar ändå, grymma algätare är de ju med
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                Arbetssätt...