Funkar en Regnbågshaj i mitt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Funkar en Regnbågshaj i mitt kar?

    Goddagens!
    Jag har två Megalechis thoracata, två Ancistrus och en häxmal som går i ett 250liters, och jag undrar helt enkelt om folket tror att en regnbågshaj kan passa in i smeten?

    Akvariet i sig är som sagt runt 250 liter, inrett med sand och dugligt med rötter och sten. Dock inga planterade växter, utan jag kör i det karet endast med flytväxter.

    Om regnbågshaj INTE funkar, har ni något förslag på något i 12-20cm klassen som kan funka i ett sådant kar?

    (Jag vill ju inte ha överbefolkning, men det går som sagt bara 5 malar i karet i dagsläget och har gjort så i ungefär ett år nu.)




    EDIT: Akvariet är halvfritt från täckglas, så om någon vet hur hoppbenägen regnbågshajen är så tar jag gladeligen del av den infon!
    Senast redigerad av roosterboy; 14 August 2013, 09:22.
    All we are, we are.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, det ska väl kunna funka. Regnbågshajar kan vara lite territoriella, och smågriniga, om än oftast inte lika mycket som dess släkting eldstjärten. Men tror inte dina malar är särskilt tacksamma mål för den. En liten grupp Flying Fox kan kanske funka också.

    Eller varför inte ett stim Puntius denisonii, en liknande fisk, som är helt harmlös, och riktigt snygg, har själv 10 stycken. Liknar silverhajar, men med mer färg, och blir bara hälften så stora.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Tja, det ska väl kunna funka. Regnbågshajar kan vara lite territoriella, och smågriniga, om än oftast inte lika mycket som dess släkting eldstjärten. Men tror inte dina malar är särskilt tacksamma mål för den. En liten grupp Flying Fox kan kanske funka också.

      Eller varför inte ett stim Puntius denisonii, en liknande fisk, som är helt harmlös, och riktigt snygg, har själv 10 stycken. Liknar silverhajar, men med mer färg, och blir bara hälften så stora.
      Denisonii har jag varit sugen på länge, men jag vette fanken hur de funkar i ett (bortsett från ytan) växtlöst kar? Brukar inte barber vara relativt glada i tätplanterade kar?
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av roosterboy
        Denisonii har jag varit sugen på länge, men jag vette fanken hur de funkar i ett (bortsett från ytan) växtlöst kar? Brukar inte barber vara relativt glada i tätplanterade kar?
        Tja, denisonii gillar väl även öppna simytor, då de är rätt snabba och rörliga, och blir ca 15 cm, så för mycket växter är nog inte heller bra
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Det verkar mest vara liknande fiskar som blir jagade, så kanske kan funka ja. Siamensis, Garra ceylonensis och kinesisk algätare tex gick inte med regnbågshaj hos oss, medans bla olika tetror, chokladmal, panaque maccus och odessabarber har funkat bra. Vet inte hur hoppbenägna de är dock, har alltid haft täckglas på mina kar. Vågar inte riktigt annat
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Tänk bara på att Puntius denisonii/ Torpedbarb, tillhör den känsliga skaran fisk. Vet många som dött redan i påsen på väg hem från djuraffären. Jag har själv varit med om det och har hört av andra också att de råkat ut för det.

            I övrigt en av mina favoriter här hemma. Riktigt fin och trevlig fisk och genomsnäll.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            Arbetssätt...