Fiskar som gillar fart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Fiskar som gillar fart

    Hej!

    Tänkte höra om ni har några tips på "mindre" fiskar i typ klassisk tetra-storlek som gillar akvarium med drag i?
    (Tänk en Fx5a i ett 240l t.ex.) Helst SA som är lite färggranna. Fiskar som gärna är framme och inte bara gömmer sig på lugnare partier i karet. T.ex. kan vi utesluta Vinkel- och Rosentetror då de inte verkar gilla draget så speciellt mycket. (Har sådana i mitt 450l med hyfsad fart.)

    Tar gärna emot tips även om det är snäppet större fiskar eller fiskar från andra världsdelar.
    Funderar på om Sebrafisk (Danio rerio) kan vara något?
    Senast redigerad av Likan; 07 July 2013, 15:53.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • Goldrings
    • July 2013
    • 6

    #2
    Kanske moskito-rasbora? Vet inte om de gillar strömt men små & fina är dom och om du planerar att ha andra småfiskar t.ex guppy kan sebrafisken stressa ihjäl dom.

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Melanotaenia Praecox har lite av "klassisk tetrastorlek" vilka sedan passar bra ihop med diverse bottenorienterade stiphodon-gobies. Annars kanske Tanichthys micagemmae kan vara nåt?
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Alla danios gillar drag under galoscherna, några av arterna (t.ex. dangila och choprae) lever i ungefär samma miljö som man i Sverige hittar öring. De är förstås asiater. Där finns också t.ex. släktena Zacco och Opsarius. Nästan alla rasboror gillar ström också.

        I sydamerika finns ganska gott om forslevande tetror, men inte så många av dem dyker upp i svenska butiker. Några man ibland ser är tetror ur släktet Characidium, som dock är ganska oansenliga och dessutom rätt känsliga. Släktet Apareiodon hanterar all ström du kan ge dem, och är dessutom bra på att äta alger. Annars är det generellt så att alla strömlinjeformade tetror (t.ex. moskitotetra) klarar stark ström.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Du kanske skulle tycka om silverhaj? en mycket livlig stimfisk som dock är en barb den blir cirka 35cm stor i naturen men i akvarium blir den runt 20cm

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Jag kommer att ha en drös med malar på botten, därav lite drag på vattnet. Det vore ju kul att se lite fisk upptill också, därav att jag undrar.
            Moskitotetran var fin, Regnbågsfiskar har jag kikat lite på också. Tanichthys micagemmaevar fin den med.

            Sökte runt lite på Danios och där fanns det ju massa intressant! Många olika fina. Jag har haft Sebrafiskar förr och tyckte det var en himla trevlig fisk så har varit lite sugen på den typen igen.

            Tack, nu fick jag några att fundera på iaf.
            Senast redigerad av Likan; 07 July 2013, 18:41.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Silverhaj har jag i ett annat kar + att 240l är i längden för litet för dem ändå. Men tack ändå
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              Arbetssätt...