Funkar detta i 180 l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Funkar detta i 180 l?

    Ja, funkar denna fiskmix i ett 180 l?

    10 Corydoras panda
    1 Ancistrus
    15 Sorgmanteltetror
    1.1 Scalare, ej altum

    Akvariet är 50 cm högt men jag är ändå tveksam om scalarna får plats?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Köper du scalarerna små så kan du ju ha dom ett tag. annars kan du ju byta ut dom mot något trevligare? typ dvärgciklider^^

    hoj

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Ursprungligen postat av gickan_87
      Ja, funkar denna fiskmix i ett 180 l?

      10 Corydoras panda
      1 Ancistrus
      15 Sorgmanteltetror
      1.1 Scalare, ej altum

      Akvariet är 50 cm högt men jag är ändå tveksam om scalarna får plats?
      Mixen fungerar utmärkt förutom med Scalarerna. De blir förkrympta i fenorna vilket hör samman med att akvariet är för litet. Sorry. Men avariet har ju en trevlig storlek så det finns gott om minder ciklider som skulle trivas utmärkt. I mitt 180 har jag Nyckelhålsciklider. Jättetrevliga ciklider som inte gräver och fungerar kanon med dina arter. Annars så finns ju Apistogrammorna som är vackra men behöver små utrymmen, typ grottor för att trivas. Så om du vill köra på dem, läs in dig på arten eller ta tid på dig och läs Piajo`s tråd. Där finns mycket bilder på inredningar som passar dem perfekt.
      Men skippa Scalarerna.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Funkar detta i 180 l?

        Ligger i detta nu i sängen och kollar på mina Archonterus multispinosus..

        Det är en höjdare kan jag säga! Mycket trevligt beteende och de ser ut som ett fyrverkeri i en fingerfärgsfabrik färgmässigt. De går ihop med Cryptoheros sajica, vilket även det är en höjdare. Båda arterna går gott att ha i ett 180 (enskilt)

        Dessa ciklider är trevligare än många andra i denna storlek, jag har haft många olika genom åren och här fann jag kärleken. Nyckelhål, Cleithracara maronii är också ett trevligt alternativ som redan påvisats i tråden. Observera att det alltid är individuella egenskaper hos fisken, jag har till exempel haft Blåciklider, Andinoacara pulcher som kostade 50 spänn men raderade ett helt malbestånd (och svärdbärare, tetror och allt annat tänkbart) för mycket pengar.

        Rådet blir ändå att välja något relativt lugnt, undvik om möjligt starkt revirhävdande fisk i ett så litet akvarium. Scalarer kan vara riktigt tjuriga, jag har ett par i ett 240 som är helt tokiga. Det skulle gå att ha ett par i ditt akvarium (som faktiskt har höjden med sig) men det kan ändå bli tråkigt för de övriga hyresgästerna.
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 23 June 2013, 14:05.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Tack för svaren!

          Då får det bli nyckelhålsciklider istället

          Kommentar

          Arbetssätt...