Vilken fisk ska jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Vilken fisk ska jag ha?

    Hej!

    Har precis blivit medlem så jag vet inte riktigt hur allt funkar än men ändå.
    Jag funderar på att skaffa ett nytt mindre akvarium som jag kan ha på skrivbordet i mitt lilla korridorrum. Helst ska det vara en tålig nybörjarfisk som kan trivas att vara själv. Vill helst bara ha en eller två av samma kön så det inte blir en massa yngel överallt (eller en fisk som är svårparad då).

    Jag har tittat lite på kampfisk men även slöjstjärt. Kampfisken verkar vara en sådan "hård fisk" och den är så liten. Sen har jag även läst att uppfödningen av dessa är mycket grym... Slöjstjärten verkar folk ha lite hursomhelst, i små skålar eller ingen inredning. Hur vill slöjstjärten ha det egentligen? ensam/flera, stenigt/mycket växter, gömma sig/fritt vatten? (har försökt läsa här på zoppets fiskguide men den säger mest att den är tålig för det mesta)
    Eller tycker ni jag ska satsa på någon annan fisk?

    Jag har tidigare haft "räddade" fiskar som farit illa i andra akvarium, det har varit neontetror ena gången och mollys och svärdbärare andra gången (hanen var iaf helvit och hade svärd och honan var röd/orange) Men båda gångerna så var fiskarna för sjuka eller skadade på annat sätt så det har inte slutat bra.

    Om det inte redan märks så ska fisken vara som "husdjur" och inte som vacker dekoration.
    Eftersom det är så många som skäller på zoobutiker tänkte jag att de skulle vara bäst att fråga här
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Välkommen hit

    Kampfisken är ett bra alternativ i mindre akvarier på 30-40 liter. Det är mycket personlighet och socialt beteende. Jag har två CT-hanar i dagsläget, båda går med mycket växter och lite ytrörelse. Det är i mångt och mycket en perfekt art att ha under förhållanden som dina. Går du över på Slöjstjärten så krävs det större akvarier, 120-150 liter fungerar ganska bra. Där brukar det istället inte bli mycket växter kvar då de har en tendens att käka upp dem med god aptit, Hornsärv, Gälört och allt annat finbladigt blir ett fint mellanmål helt enkelt.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • ApAd
      • June 2013
      • 74

      #3
      Tack Mathias!
      Ok, de kanske bara är riktigt aggressiva om de är flera.
      Är fortfarande orolig för uppfödningen, vill inte bidra till något djurplågeri. Fast man kanske kan se det som om man räddar dem oxå...
      Är det något speciellt man ska titta efter när man köper fisk? Inga trasiga fenor och så såklart men mera med beteende? Har aldrig själv köpt fisk utan bara adopterat.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Ursprungligen postat av ApAd
        Tack Mathias!
        Ok, de kanske bara är riktigt aggressiva om de är flera.
        Är fortfarande orolig för uppfödningen, vill inte bidra till något djurplågeri. Fast man kanske kan se det som om man räddar dem oxå...
        Är det något speciellt man ska titta efter när man köper fisk? Inga trasiga fenor och så såklart men mera med beteende? Har aldrig själv köpt fisk utan bara adopterat.
        Det går att se om fisken är ordentligt utfärgad och alert, inga prickar som i vita prick eller något annat som ser osunt ut. Trasiga fenor är svårt då många kampfiskar ser ut som om de blivit överkörda av en stavmixer. Kampfisken går bara att ha ensam om vi tänker hanar, det är inte alltid lätt att få hane/hona att funka heller. Det ställer krav på inredning och dig som akvarist om du ser att det går åt pipan.

        Kolla i flera butiker, prata gärna med de som jobbar på de olika ställena också så lär du dig saker på plats. Vart bor du?
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av ApAd
          Ok, de kanske bara är riktigt aggressiva om de är flera.
          Är fortfarande orolig för uppfödningen, vill inte bidra till något djurplågeri. Fast man kanske kan se det som om man räddar dem oxå...
          Du skall inte ha mer än en hane så fungerar det oftast helt OK.
          Om du anser att uppfördningen är djurplågeri så skall du inte köpa några alls - ju mer som säljs desto större blir marknaden.
          För någon dag sedan var det ett TV-program om att vissa djur (små apor etc) fångas och hålls som husdjur. Det absolut sämsta för arten man kunde göra var att tycka synd om djuret och därför köpa det för att de skulle få större utrymme - detta ledde bara till att ännu fler apor fångades.......
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            En kampfisk hane låter som ett bra val. Jag har försökt ha honor hos min hane men det slutar ganska snart med att honan inte har några fenor kvar. Då är det bra om man har ett akvarium honan kan flytta till.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Hej! det låtter som att det skulle bli utmärkt med en kamphane tänk på att INTE hålla honor och hanar tillsammans om akvariet inte är större än 80 liter för att det inte ska uppstå aggressivitet mellan både honorna och hanen

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Du kan ju se om du kan få tag på en bra uppfödare av kampfiskar, eller se om du kan få tag på svenskodlade i alla fall. Annars finns det en del små fiskar och räkor som funkar i mindre kar med, men då får man ju ha några stycken.
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • ApAd
                  • June 2013
                  • 74

                  #9
                  ”Kolla i flera butiker, prata gärna med de som jobbar på de olika ställena också så lär du dig saker på plats. Vart bor du?”



                  Just nu är jag hemma hos mina föräldrar i Småland och ska vara här över sommaren men egentligen ska jag hålla till i Uppsala. Jag vet att jag inte bara kan åka ifrån fisken så sen men det får jag lösa på nått sätt.


                  ”Om du anser att uppfördningen är djurplågeri så skall du inte köpa några alls - ju mer som säljs desto större blir marknaden.”



                  ”Du kan ju se om du kan få tag på en bra uppfödare av kampfiskar, eller se om du kan få tag på svenskodlade i alla fall. Annars finns det en del små fiskar och räkor som funkar i mindre kar med, men då får man ju ha några stycken.”



                  Ja det tänkte jag på också, eftersom de slåss så kan det vara så att de hålls i vattenflaskor innan de säljs och mitt samvete hade nog inte klarat av att köpa en sådan fisk, även om jag skulle vilja ha arten. Men någon som kanske är uppfödd på ett schysstare sätt skulle kunna va något, om det finns några det vill säga, det är oftast stor uppfödare som gäller…

                  Sen med hanor och honor i samma akvarium så är jag bara intresserad av en fisk så det ska inte bli några problem

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    Menar du någon större uppfödare i thailand eller menar du i sverige? kampfiskar från thailand använder nästan alla uppfödare glass flaskor för att förvara dom i men istället så finns det mycket fina kampfiskar därifrån och av mycket hög kvalite. om du vill ha en kampfisk av hög kvalite så måste du som rebah skriver köpa kampfiskar ifrån en privatodlare i sverige eller köpa ifrån thailand men att köpa kampfiskar från thailand är mycket dyrt om man bara beställer en fisk.

                    Kommentar

                    • ApAd
                      • June 2013
                      • 74

                      #11
                      Jag tänkte nog mest bara gå in i en zooaffär och köpa en, det behöver inte vara någon speciellt "rasren" med bra tecken för min del bara den är frisk. Förutsatt att den kommer från en trevligare uppfödning. Finns inte det eller att det är megasvårt eller dyrt att få tag i får jag se mig om efter någon annat alternativ/ingen fisk alls

                      Kommentar

                      • viktorbj
                        • April 2013
                        • 405

                        #12
                        Man vet aldrig var en kampfisk kommer ifrån om inte zoobutiken har en privatodlare som den köper ifrån dom flesta kampfiskar som tillexempel akvarieteknik beställer är restprodukter av kampfiskar från thailand som kan vara mycket gamla speciellt crowntail kampfiskarna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...