Galaxy rasbora och bol fjärilsciklid tillsammans under semestern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Galaxy rasbora och bol fjärilsciklid tillsammans under semestern

    Hei

    Nu när semesterresa står för dörren och vi ska ha akvarievakt så funderar jag på att flytta mina galaxy rasboror från räkvasen till det större akvariet. För att räkvasen är känsligare och kräver mer vattenbyten.
    Men i det stora akvariet (130L) går nu 5 bolivianska fjärilsciklider och 12 rödmunstetror. Tror ni det fungerar?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Galaxydanion är ju rätt liten, men bolivianerna är ju inte särskilt stormunnade, och de är ju rätt fredliga, så det kanske kan funka, om där finns mycket växter och så. Du kan ju flytta dem nu, och kolla hur det verkar innan du åker. Visar bolivianerna ett ohälsosamt intresse för daniorna, så kan du ju flytta tillbaka dem igen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Alternativet är akvariet i köket där jag har silvermolly, platt och neontetror.

      Men du har rätt, det är väl bara att prova och se. Då kommer man till det mest spännande, att försöka fiska upp dem ur en snårig vas.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, med silvermolly, platy, och neontetror skulle de nog kunna gå också.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Jag skulle absolut inte våga flytta galaxyrasboror till nån av de akvarierna. Går de in i munnen på en större firre så blir de mat, oavsett om de stora är fredliga eller inte. Och fort går det också, så provflytta låter som en riktigt dålig idé, förutom att fiskar inte mår så där värst bra av att flyttas hit och dit på prov.
          Fiskvakten får lära sig!!
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Sv: Galaxy rasbora och bol fjärilsciklid tillsammans under semestern

            Det går jättebra, fjärilarna rör inte galaxy, har själv de två arterna i ett kar.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Jag skulle absolut inte våga flytta galaxyrasboror till nån av de akvarierna. Går de in i munnen på en större firre så blir de mat, oavsett om de stora är fredliga eller inte. Och fort går det också, så provflytta låter som en riktigt dålig idé, förutom att fiskar inte mår så där värst bra av att flyttas hit och dit på prov.
              Fiskvakten får lära sig!!
              Vi får väl se hur det går och vad vi kan lära av det. Jag kan inte kräva av vår fiskvakt att de ska komma och byta vatten flera gånger i veckan. Nu går de i det sotra akvariet och stimmar så långt fint med tetrorna. Antingen blir de dyr mat, eller så kommer det gå bra.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Man lär så länge man lever, även om det blir dyrt ibland...
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Det hade ju också gått att inte byta vatten. Hur länge varar semesterresan? Får dom ingen mat är det mindre kritiskt med vattenbytena. Hur stor är "vasen"?

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Det hade ju också gått att inte byta vatten. Hur länge varar semesterresan? Får dom ingen mat är det mindre kritiskt med vattenbytena. Hur stor är "vasen"?
                    4 veckor. Den är typ 20 liter.

                    Än så länge går det bra. Cikliderna verkar inte bry sig. Men de är å andra sidan mest upptagna med att jaga iväg varandra från sina revir.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Tror inte vuxna galaxydanio går in i munnen på en boliviansk fjäril. De är ganska småmunnade, och inte särskilt glupska.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...