J Transcriptus och N Brichardi i 112 l.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    J Transcriptus och N Brichardi i 112 l.

    Någon som har erfarenhet av att ha vuxna par av jullar och prinsessor tillsammans i ett akvarium av liknande storlek (112l) eller som tror att det kan gå eller inte gå?
    Ha det gött!
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Det går bra och jullarna kommer att "ta hand" om princessynglen!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Jaaa... då får vi nog definiera vad som är "går bra"... med J.transcriptus och "prinsessor" i 112-liter...
      Falconer! Berätta lite mer om vad din plan är och hur tänket går kring det här karet, så kan vi (alla) diskutera lite fram och tillbaka.

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jaaa... då får vi nog definiera vad som är "går bra"... med J.transcriptus och "prinsessor" i 112-liter...
        Falconer! Berätta lite mer om vad din plan är och hur tänket går kring det här karet, så kan vi (alla) diskutera lite fram och tillbaka.
        Ja du...
        Har väl inget speciellt tänk mer än att det varit roligt att ha två par som leker och har ett varsitt revir i karet (utan att ha ihjäl varandra). Har väl ingen direkt tanke på att föda upp yngel utan mer...dom som klarar sig, klarar sig.
        Jag har grottor nästan upp till ytan i varsin ände på akvariet och öppet i mitten så dom borde kunna samsas (tycker jag, men kanske inte fiskarna )
        självklart kan man ju låta en art gå själv där i, men lite revirstrider mellan två olika ciklider är bara häftigt (så länge det inte går fööör hett till).
        Antagligen funkar det väl säkert inte nåt vidare...men tänkte se om någon har erfarenhet av det.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Falconer
          Ja du...
          Har väl inget speciellt tänk mer än att det varit roligt att ha två par som leker och har ett varsitt revir i karet (utan att ha ihjäl varandra). Har väl ingen direkt tanke på att föda upp yngel utan mer...dom som klarar sig, klarar sig.
          Jag har grottor nästan upp till ytan i varsin ände på akvariet och öppet i mitten så dom borde kunna samsas (tycker jag, men kanske inte fiskarna )
          självklart kan man ju låta en art gå själv där i, men lite revirstrider mellan två olika ciklider är bara häftigt (så länge det inte går fööör hett till).
          Antagligen funkar det väl säkert inte nåt vidare...men tänkte se om någon har erfarenhet av det.
          Jag har erfarenhet av det, och måste nog säga, som du själv skriver i slutet av ditt inlägg: det fungerar antagligen inte nåt vidare...
          Du kan ha båda arterna, var för sig i 112-liter - men jag tycker att "prinsessor" skall ha större ytor då dessa bildar ganska saftiga kolonier efter en tid, och det blir bra trångt i ett 112-litare.
          J.Transcriptus är dock lite lättare att trycka in i ett kar på drygt 100-liter - en julle, som när de fått parat ut sig kan gå på lite mindre ytor. Du får dock plocka bort yngel med jämna mellanrum - dessa jagas resolut bort när de uppnår en viss storlek.

          Utan att bli alltför långdragen om just dessa T-ciklider, är ett tips att köra artkar; jullar i 112-literskaret, och ett större kar med "prinsessor" som verkligen är häftiga att kolla in när de drar igång med kolonibyggandet.

          Kommentar

          Arbetssätt...