Vem höll yngel-boomen nere tidigare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Vem höll yngel-boomen nere tidigare?

    Har ett 180l akvarium, igång sen 2006, med två flyttar. Allt fungerar bra förutom att jag senaste året fått en platyyngel-boom. Tidigare har det aldrig blivit för många yngel utan det har överlevt några och några gamla platy har dött men nu har något ändrats. Jag har alltid haft mycket växter så gömma sig har de alltid kunnat, men tidigare hade jag tio stycken neontetror, de drabbades tyvärr av någon sjuka som enbart drabbade dem och dog ut för kanske två år sedan. Jag hade även då några guppys som dog när jag hade fiskvakt för ca två år sen. Så nu undrar jag om ni tror att någon av de två sorterna kan ha varit de som höll nere yngelbeståndet? Och i så fall vilken? Jag skulle gärna vilja få tillbaka balansen! De som bor i akvariet nu är 2 stycken mosaikgurami och 13 st colombiatetror och alldeles för många platy i olika storlekar! Colombiatetrorna är med sen jag startade akvariet så de är nog närmare 7 år och står mest och glor, så det kan även ha varit de som när de var lite yngre och piggare orkade fånga yngel, nu står de mest och väntar på manna från himlen. Så vad tror ni, ska jag köpa några neoner eller några guppys? Och om ni säger guppy, kan man köpa enbart hanar eller honor så att det inte blir guppy-boom också, eller är det elakt?
    Senast redigerad av Katina; 19 May 2013, 09:54.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Neontetror är bra på att äta yngel, ja.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Annars kan du köra på någon annan tetra, neontetran är vad jag har märkt inte den effektivaste yngelätaren.
      En tetra som jag personligen gillar en hel del är citrontetran.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Rosentetran är väldigt snabb på att äta yngel

        Kommentar

        • fragster
          • January 2013
          • 50

          #5
          Släng i ett gäng tigerbarber. 100% yngelfritt.

          Kommentar

          • Katina
            • January 2006
            • 163

            #6
            Tigerbarber låter lite farligt för mina andra fiskar, tetror verkar bättre. Ingen verkar tro att det var guppierna som höll yngelkullarna nere, så då verkar det väl bäst att satsa på ett gäng tetror till (när jag lyckats lämna bort ett gäng av platyerna). Helst några lite yngre och piggare tetror
            än mina slöa colombiatetror . Både rosentetra och citrontetra ser fina ut men hur stora blir de t ex jämfört med neontetror? Det står 4 cm i artbeskrivningen, 5 cm på neontetra och även 5 cm på colombiatetra. Men jag har aldrig sett en neontetra på 5 cm, däremot colombiatetrorna är nu när de är så gamla snarare minst 6 cm och eftersom de även är nästan lika höga så blir de väldigt stora! Någon som har vuxna rosentetror eller citrontetror som kan svara? Är tetror bättre yngelätare än barber, jag har alltid varit lite sugen på fembandsbarber, men får inte plats med båda?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag har vitfenade rosentetror, och storleksmässigt vet jag inte om man kan jämföra dem med neontetror, eftersom de har en helt annan kroppsform. Jag har heller aldrig sett en neontetra som varit lika stor som en vuxen rosentetra, men det är kanske rosentetrans höjd som luras. Är dålig på ögonmått, men mina rosentetror är väl 5-6 cm.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Maligne

                • September 2012
                • 188

                #8
                Diamanttetror är ena jäklar till matvrak, så dem skulle du kunna testa. Svisch svisch svisch låter det när maten kommer fram. De borde kunna käka en del yngel.

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Jag hoppar in lite i denna tråden. Jag har av misstag fått in Endlers i mitt 180-liters kar. De honorna är det karet rätt stora, typ guppies. och de är enorma på att föröka sig. Jag har vinkeltetra som tar de flesta. Men det blir ändå en del yngel kvar som lyckats gömma sig i min vallisneria-djungel. Här ser jag flera bra tips på tetra som kan ta dom. Nu har jag inte vågat släppa i fler fiskar för jag är rädd att det ska bli för många innevånare där. Men.. om man skulle försöka med någon av de ovan förslagna kanske.. Rosentetra har jag haft i tankarna redan. Men om diamantetran är ännu bättre. Tål att fundera på faktiskt..
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Katina
                    • January 2006
                    • 163

                    #10
                    Många fina tips! Skulle helst vilja ha en lite mindre tetra, eller ev någon barb – eller är barber sämre på att äta yngel än tetror? Jag har ju mina stora colombiatetror och tycker det blir lite för mycket fisk i akvariet om jag ska ha ca 10 st av en lika stor sort till (rosentetra, citrontetra och damanttetra är väl ca lika stora?). För man ska väl ha minst 10 av tetror, eller? Tyvärr kanske det var colombiatetrorna som tidigare höll ner yngelmängden, men att de nu blivit för stora och slöa....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...