Stimfisk med pirayor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Upq8776
    • May 2013
    • 22

    Stimfisk med pirayor?

    Tydligen funkade ej neonet i piray akvariet. Vet nån någon annan stimfisk? Kanske kardinaltetra ? De är ju lite mindre så kanske kommer inte pirayorna märka de.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det kan funka med någon lite större tetra (klart större än kardinaler i alla fall) men dessa skall ha gått in akvariet först en bra tid innan pirayorna släpps ner.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Upq8776
      • May 2013
      • 22

      #3
      Okej, så skulle kanske några diskus passa, de är ju till och med större en prayorna?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Upq8776
        Okej, så skulle kanske några diskus passa, de är ju till och med större en prayorna?
        Men känsligare - dålig kombination.
        Lite större L-malar, Corydoras (utom de minsta), jordätare, aequidens etc. skulle passa bra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Upq8776
          • May 2013
          • 22

          #5
          Tack för tipset.

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Pirayor är aggressiva fiskar så ha bara stora och robusta arter tillsammans pirayor och diskus är som kjell fohrman skriver definitivt ingen bra fisk att ha tillsammans med pirayor.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Jag har sett jävligt märkliga kombinationer med pirayor.. dock finns det ett skäl till att jag kommer ihåg dem.. det är rätt unikt.. tror att det finns 2 alternativt.. en liten menlös fisk typ zebrafisk som helt enkelt inte är värt besväret eller något som pirayorna inte vågar röra.. typ micropeltes, vargtetra eller jardini.. dock är drt en bomb.. pirayor gör sig bäst själva..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Pirayor är fiskätare som tar stycken ur stora fiskar (och biter fenor). Jag är tveksam till att det går att hålla nånting med piraya utom möjligen, som ettfettbranamn säger, fiskar som är så små att pirayorna inte tycker de är lönt att jaga, som endlersguppies.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #9
                  Jag har med egna ögon sett kar där pirayor har levt med zebraciklider som har lekt och fått avkomma som överlevt. Dock tycker jag att rent estetiskt gör sig pirayor bäst i artkar.
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  Arbetssätt...