312L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbe5
    • May 2013
    • 6

    312L akvarium

    Har ett 312 liters akvarium, för tillfället helt tomt då jag köpt nytt.
    Undrar vad för fisk som skulle trivas bra i det? och isåfall vilka passar bra tillsammans?
    Alla förslag är välkommna!

    (hoppas jag fick detta i rätt kategori..)
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Är det ditt första akvarium kan du ju lägga in frågan i den tråden istället, så man får börja från grunden..

    Du kan ha de flesta sällskapsfiskar i det karet, så det är bara att läsa på om lite olika fiskar och se vilka som faller dig i smaken.. Det finns olämpliga kombinationer, men det är bara att fråga..

    Det finns för mycket fiskar för att ge konkreta svar på din fråga..

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      Hej! och välkommen till zoopet vill du ha ett sällskaps akvarium? lika med många fiskar som inte kommer ifrån samma världsdel eller vill
      du ha ett biotop akvarium? lika med ett akvarium som fiskar kommer ifrån samma område eller vill du ha ett artakvarium ett akvarium med bara en art i .

      Kommentar

      • Fischy
        • February 2011
        • 137

        #4
        Det är ju alltid bäst med biotopakvarium eftersom de fiskar oftast passar bäst ihop, om man inte har rovfiskar såklart Lite ciklider kanske? Typ eldbuksciklider, jordätare scalarer etc. Eller malawiciklider, eller tanganyikaciklider? Så kan man ju göra ett aquascapeakvarium med lite fiskar och många fina växter, så att man koncentrerar sig på inredningen? det finns ju mycket att välja på

        Kommentar

        • Gabbe5
          • May 2013
          • 6

          #5
          Det är inte mitt första akvarium, men det var nåt år sen jag var igång

          Satt och kollade runt på olika ciklider, faktiskt.
          En jag fastnat lite för är Neolamprologus brichardi, Vad för andra ciklider/andra fiskar skulle trivas och passa bra tillsammans med dessa? Eller ska man hålla dom ensamma?, har hört nån stans att dom ska va väldigt aggressiva..
          Tittade även på Sajica ciklider, kanske dem skulle gå att ha ihop med prinsessorna?
          Tack för svaren

          Kommentar

          • deltaco_56
            • February 2013
            • 205

            #6
            Vill bara tipsa dig om denna prinsessan: Neolamprologus pulcher, Kalambo själv tycker jag det är en av dem finaste prinsessorna

            Kommentar

            • Gabbe5
              • May 2013
              • 6

              #7
              Ursprungligen postat av deltaco_56
              Vill bara tipsa dig om denna prinsessan: Neolamprologus pulcher, Kalambo själv tycker jag det är en av dem finaste prinsessorna
              Den var också jäkligt fin !

              Kommentar

              • deltaco_56
                • February 2013
                • 205

                #8
                Glömde säga att med dem flesta prinsessorna kan du också ha snäcklekare och där finns det ett ganska stort urval av fiskar
                Ex. Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay

                Kommentar

                • Gabbe5
                  • May 2013
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av deltaco_56
                  Glömde säga att med dem flesta prinsessorna kan du också ha snäcklekare och där finns det ett ganska stort urval av fiskar
                  Ex. Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay
                  Oh, okej tack! (:

                  Kommentar

                  • Fischy
                    • February 2011
                    • 137

                    #10
                    Sajica tycker jag inte att du borde ha med prinsessorna eftersom de kommer från tanaganyikasjön och sajican från sydamerika om det ska bli bra stämning i akvariet vill säga

                    Kommentar

                    • Gabbe5
                      • May 2013
                      • 6

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fischy
                      Sajica tycker jag inte att du borde ha med prinsessorna eftersom de kommer från tanaganyikasjön och sajican från sydamerika om det ska bli bra stämning i akvariet vill säga
                      Aha, på så vis haha
                      Rödzebra + golden + maingano? hur många bör jag isf ha av varje? om inte det är för litet för dem tillsammans..?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...