Storlek!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 880215
    • April 2013
    • 16

    Storlek!!!

    Kan jag ha följande i ett 25-litersakvarium?

    1 Mal
    5 Räkor
    3 Tigersnäckor
    1 Kamphane

    ?

    Om inte, skulle det funka om jag endast har 1 räka?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    vilken mal hade du tänkt dig? finns dom som kräver 1000 liter :P
    Räkor är inga problem.
    Tigersnäckor blir väl gris stora? typ 20+cm? så det går ju såklart inte.
    Kampfisken är i gränsfall

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Är tigersnäckan ens akvatisk...?
      Räkor gillar nog inte sällskap av kampfisk och jag skulle välja antingen eller.
      Mal hör inte hemma i så små akvarier.
      Räkor och några små dvärgrasboror är av egen erfarenhet en lyckad kombo i små kar.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • 880215
        • April 2013
        • 16

        #4
        Tigersnäckorna har inte vuxit något hittills, och jag har haft de i ett halvår, typ.
        Jag köpte de på ArkenZoo. De hjälper malen att hålla rent.

        Vet inte vad det är för en mal. Då jag köpte den så nämnde jag att jag skulle ha ett 63 litersakvarium och då visade de vilka fiskar jag kunde ha, med hänsyn till temperatur, mat, snällhet, storlek, krav, etc. Så jag antar att den malen jag har, inte är så krävande. ;P
        Har en bild på den, fast jag vet inte hur man lägger in bilder här? O.o

        Om 25 är gränsfall för det jag nämnde; kan 48-liters funka då istället? :

        Varför inte räkor ihop med kamphane?
        Har endast en räka nu (då den slank med ner i påsen då jag köpte neontetrorna). Den har vuxit till sig rejält. Den är en sann survivor! ;D
        Hade tänkt att köpa 4 räkyngel, så att stora räkan får sällskap.
        Hade då tänk att köpa kamphanen, då räkynglena vuxit på sig en aning och blivit lite större.

        Hur postar man bilder?

        Btw, jag googlade nyss på tigersnöckor, och nej, det är inte såna jag har. De jag har, har inte det där "snigelhuvet" som kan sticka ut sådär långt. De ser inte alls ut sådär. Hittade ingen bild som ser ut som de jag har. O.o
        Kan ta en bild...och posta här...om någon kan berätta hur man gör? :P
        Senast redigerad av 880215; 05 May 2013, 07:04.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Du kan nog ha zebrasnäckor, testa googla efter de . Angående räkor och kampfisk, kampfisken äter upp räkorna så därav att du inte kan ha dem tillsammans. Räkorna och snäckorna kommer att hålla efter med alger så malen behöver inte åka i akvariet.

          Gissar på att du har en ancistrus till akvariet. rekomenderad liter antal till fisken är långt över 25 liter.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Hej! räkor kan för mesta dels nog fungera med kampfiskar det beror ju på individ men för det mesta så fungerar det. har malen skäggtömar? jag kan definitivt inte gissa på vad det är för mal det finns faktiskt över 20000 olika sorter malar vad har malen för färg?
            är det en sugmal? alltså dom som har en sugplatta under huvudet men det skulle vara mycket bättre om du kunde vissa en bild
            jag vet inte själv hur man gör för att vissa en bild för jag är relativt ny på Zoopet men jag tror också att det är en ancistrus det är en mycket vanlig mal och då så är ett 25 liters akvarium för litet i längden men när den blir ungefär 10 cemtimeter lång så kan du ge bort den men som sagt det behöver ju inte vara en ancistrus heller men du måste visa en bild eller svara på frågona jag skrev

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av viktorbj
              Hej! räkor kan för mesta dels nog fungera med kampfiskar det beror ju på individ men för det mesta så fungerar det. har malen skäggtömar? jag kan definitivt inte gissa på vad det är för mal det finns faktiskt över 20000 olika sorter malar vad har malen för färg?
              är det en sugmal? alltså dom som har en sugplatta under huvudet men det skulle vara mycket bättre om du kunde vissa en bild
              jag vet inte själv hur man gör för att vissa en bild för jag är relativt ny på Zoopet men jag tror också att det är en ancistrus det är en mycket vanlig mal och då så är ett 25 liters akvarium för litet i längden men när den blir ungefär 10 cemtimeter lång så kan du ge bort den men som sagt det behöver ju inte vara en ancistrus heller men du måste visa en bild eller svara på frågona jag skrev
              du fick nog med en nolla för mycket där, det finns runt 3000-5000 arter av malar i världen (planetcatfish.org)
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • 880215
                • April 2013
                • 16

                #8
                JA!!! De snäckorna är det!!! Tack! Då vet jag att de heter Zebrasnäckor, och inget annat. ;P

                Malen ser ut som vissa av de malarna som dyker upp på google då man söker på ordet. Fast alla där såg ju olika ut.
                Malen är svart (eller nja, mer grå typ) med biega prickar på, typ. Några såna "taggar" på nosen och en mun (som jag antar att den suger sig fast med).

                Funkar ett 48 liters akvarium då? Just nu är malen typ 5 cm. har haft den i ett år ungefär.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Ursprungligen postat av 880215
                  Tigersnäckorna har inte vuxit något hittills, och jag har haft de i ett halvår, typ.
                  Jag köpte de på ArkenZoo. De hjälper malen att hålla rent.

                  Vet inte vad det är för en mal. Då jag köpte den så nämnde jag att jag skulle ha ett 63 litersakvarium och då visade de vilka fiskar jag kunde ha, med hänsyn till temperatur, mat, snällhet, storlek, krav, etc. Så jag antar att den malen jag har, inte är så krävande. ;P
                  Har en bild på den, fast jag vet inte hur man lägger in bilder här? O.o

                  Om 25 är gränsfall för det jag nämnde; kan 48-liters funka då istället? :

                  Varför inte räkor ihop med kamphane?
                  Har endast en räka nu (då den slank med ner i påsen då jag köpte neontetrorna). Den har vuxit till sig rejält. Den är en sann survivor! ;D
                  Hade tänkt att köpa 4 räkyngel, så att stora räkan får sällskap.
                  Hade då tänk att köpa kamphanen, då räkynglena vuxit på sig en aning och blivit lite större.

                  Hur postar man bilder?

                  Btw, jag googlade nyss på tigersnöckor, och nej, det är inte såna jag har. De jag har, har inte det där "snigelhuvet" som kan sticka ut sådär långt. De ser inte alls ut sådär. Hittade ingen bild som ser ut som de jag har. O.o
                  Kan ta en bild...och posta här...om någon kan berätta hur man gör? :P
                  Vill du lägga in bilder och filmer här så kan du registrera dig på photobucket. Du laddar upp dina objekt till photobucket och länkar dem sen hit

                  Räkor kommer mest troligt känna sig hotad av att ha sällskap av kampfisk och därför olämpligt. Jag förstår att du vill ha, vill ha, vill ha, men det är inte schysst och det ska man ta hänsyn till tycker jag.

                  Ska du ha 25L så är räkor det bästa och kanske nån liten rasbora, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_so...21&andor=+and+.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    Ursprungligen postat av 880215
                    JA!!! De snäckorna är det!!! Tack! Då vet jag att de heter Zebrasnäckor, och inget annat. ;P
                    Tre Zebrasnäckor (Neritina) i ett 25 alt 48 liters kommer antagligen göra att de svälter om du inte har gott om alger - det är åtminstone min erfarenhet. De är rätt glupska. Lägg högst 1 i 25 liters skulle jag råda till. Särskilt om du har räkor som även tuggar alger.

                    Om jag vore du skulle jag hållit mig till en snigel + räkor i 25 liters.

                    Kommentar

                    • laasesku
                      • October 2002
                      • 660

                      #11
                      Där är inte storleken som räknas! Eller?

                      Kanske är det nåt liknande en sån här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 ?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...