Nytt akvarium, nya beteenden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inbra
    • April 2013
    • 3

    Nytt akvarium, nya beteenden?

    Hej!
    Jag är ny här och hoppas att jag hittade rätt tråd för mina funderingar.. Här kommer flera frågor i en, hoppas att det är Ok?
    Vi har just bytt upp oss från ett 180l till 250l, med på köpet kom bl a en black ghost, några botior, en bamsestor mal, några "vanliga" malar och en eldstjärt.
    De nya malarna går ofta snabbt upp till ytan och ..ja, vad gör de? Snabbt upp och snabbt ner med ett plask. Det här har även våra gamla malar börjat med, men jag såg aldrig att de gjorde det i det gamla akvariet. Är det något som är fel?
    Ghosten skall vad jag förstår ha animaliskt foder och det har vi skaffat. Problemet är att han/hon hela tiden går uppe vid ytan och "äter", fast jag kan inte se att den hittar nåt. Frysfodret sjunker snabbt och de andra fiskarna mumsar snabbt i sig det medan ghosten guppar runt upprättstående däruppe och troligen är ganska hungrig... eller?
    Vi hade fyra botior innan och nu fick de tre nya kompisar. De håller plötsligt också till uppe vid ytan och "plockar", förut var de mest försvunna under/bakom nånting.
    Är det vanligt att fiskar ändrar beteende med nytt akvarium/nya kompisar? Och är det något jag skall vara glad eller orolig för?
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Kan det möjligtvis vara så att det bildats en proteinhinna på ytan som de äter av? Av flingfoder kan det bli så har jag märkt hos mig.
    De malar som snabbt simmar upp och tar en nypa luft. Låt mig gissa att det är pansarmalar. Normalt beteende om de gör så ibland. Men gör de så ofta! Då skulle jag kolla upp syresättningen av vattnet och/eller nitrit m fl övriga vattenvärden.
    Hur startade du upp det nya karet? Blev det en ren nystart?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Inbra
      • April 2013
      • 3

      #3
      Hej och tack för svar, Monkan! Nu när jag kollade så ser faktiskt ytan lite "oljig" ut! Och det serveras flingfoder, fast samma som tidigare så för de gamla botiorna borde det inte vara en nyhet. Så ghosten kanske är nöjd med lite proteinsoppa...? Pansarmalarna är de frekventaste luftnyparna, men även Ancistrusarna (heter de så, de grå "platta" med horn?) gör det. Inte jätteofta men frekvent. Det är bra snurr på pumpen och man kan se vattnet strömma därinne, kan det ändå vara dåligt med syre? Och hur kollar man nitrat? Hmm, femtielva dumma frågor känns det som, hav tålamod med novisen... Vi fick rivstarta det nya akvariet i helgen tyvärr, det blev lite kris...

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Jo de heter ancistrus..de grå platta med horn..
        De brukar normalt inte gå upp till ytan för att hämta luft.
        Nitrit testar du med hjälp av ett nitrittest som du köper i din akvariebutik. Det finns teststickor som man kan testa många olika saker med samtidigt. Men bäst är att köpa sig ett dropptest. PH kan vara bra att mäta också.

        Jag föreslår att du drar ner kraftigt på maten den första tiden eftersom karet är så att säga.. nystartat.

        Det kan vara en bra idé att läsa lite i denna guiden.


        Och.. det är här man ska ställa sina frågor..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Inbra
          • April 2013
          • 3

          #5
          Ah, tackar,! Här ska köpas test och "bantas"! Fiskarna ser i alla fall ganska glada ut och simmar lugnt.

          Kommentar

          Arbetssätt...