Svartvattenkar - vilken fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Svartvattenkar - vilken fisk?

    Hej på er.
    Jag har ett 30 liters svartvattenkar som jag haft lite olika fiskar i. Nu senast guppy men de har fått flytta till ett av de andra karen nu.

    Jag har världens beslutsångest vad det gäller vad för fiskar jag ska stoppa i denna gången. Karet ser ut så här:


    Där är det precis omgjort så jag har inte hunnit lägga i alkottar och boklöv än och vattnet är inte färgat så ni får ha lite fantasi ;-)

    Jag har ingen doppvärmare och tempen brukar ligga på ca 21-22 grader vintertid men kan i värsta fall krypa upp mot 27 om det är ruggigt varmt på sommaren. PH blir ganska lågt pga alkottarna och boklöven men inte extremt, brukar ligga på 6,3-6,7. Vi har en del metaller i vattnet så inga ruskigt känsliga fiskar (räkorna till exempel kör jag på osmosvatten för annars klarar de inte vattnet).

    Jag vill ha en färgglad fisk eller rättare sagt en fisk som SYNS eftersom det är svartvatten. Guppysarna som jag hade var lite tråkiga för det var bara hanarna som man märkte av, honorna försvann liksom.

    Jag har fundera lite på kampfisk, jag har inte haft det på många år och det kunde vara kul att testa igen. En hane och hur många honor kan man ha i så fall? Någon mer fisk som är lämplig att ha ihop med kampfiskarna? Tetror kanske?

    Dottern vill ha slöjstjärt.... Själv tycker jag att de ser bedrövliga ut men jag vet inte, kanske de skulle vara fina i ett sådant kar?

    Fjärilsciklid? Kan det vara något?

    Eller har ni några andra roliga förslag?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    #2
    Halloj!
    Slöjstjärt är för stor för det akvariumet.
    Fjärilscikliderna upplever jag som ganska känsliga fiskar.
    Du kanske kan kolla lite på olika killis? Jag kan inte uttala mig så mycket om dem, har inga själv. Men de är vackra och intressanta fiskar
    Mvh/ My

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Ok, har aldrig haft killis men ska gå in och ta mig en titt!

      Någon annan som har förslag?
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Gå in på artregistret och använd sökfunktionen du kan ju då få upp en lista (ganska lång) över de arter som du kan ha i 21 grader samt kan gå i ett akvarium som är upp till 40 cm långt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Japp, jag har gjort det redan :-) Jag hittade en del intressanta men någon är svår att få tag på och sedan är det roligt att få andras tips och erfarenheter av att ha den och den fisken i ett sådant kar och ihop med vilken fisk då osv...
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Hej! kampfiskar skulle jag verkligen rekommendera dig om du tycker om färgstarka fiskar har du bara set dom vanliga veiltail kampfiskarna som brukar kosta cirka 70 kronor eller har du sett halfmons. halfmons tycker jag är finnare än dom vanliga veiltails
            kampfiskarna. du bör också köpa en doppvärmare som håller cirka 27grader du ska helst inte ha någon kamphane med några honor
            ha istället bara en kamphane eller 5 kamphonor

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Om jag väljer att ha bara 1 kampfiskhanne, vad kan jag ha tillsammans med honom då tror du?

              Om jag har 5 honor så bråkar de inte nämnvärt eller?

              Vet du var man kan få tag på fina kampfiskhonor? Det fanns inte mycket att välja på i min butik när det gäller kampfisk tyvärr, kollade lite idag.

              Tittade även på Rosentetra, Regnbågsciklid och Fjärilsciklid. De hade även en fjärilsciklid som hette electric blue som var riktigt fin. Jag hittade också en som hette cacatuoides orange tror jag. Men jag har inte läst på något om den än.
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Torreador
                Japp, jag har gjort det redan :-) Jag hittade en del intressanta men någon är svår att få tag på och sedan är det roligt att få andras tips och erfarenheter av att ha den och den fisken i ett sådant kar och ihop med vilken fisk då osv...
                OK - eftersom du funderade på fjärilsciklid och slöjstjärt så trodde jag inte att du hade gjort det
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  Ursprungligen postat av Torreador
                  Tittade även på Rosentetra, Regnbågsciklid och Fjärilsciklid. De hade även en fjärilsciklid som hette electric blue som var riktigt fin. Jag hittade också en som hette cacatuoides orange tror jag. Men jag har inte läst på något om den än.
                  Har du kollat upp dessa? För det verkar som om du missat biten med minsta akvariestorleken. Det var 30L du hade va? Det är för litet för ovanstående nämligen. Får inte plats med 5 kampfiskhonor heller. Kolla hellre upp mindre fiskar så kan du ha fler än en
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #10
                    Nej dessa har jag inte läst om, jag kollade bara på dem i butiken, har dock suttit och läst om dem nu. Två kampfiskhonor borde väl funka?
                    Kan jag ha kardinaltetra ihop med dem tror ni?

                    Fjärilscikliden borde väl kunna funka? Det står 40 liter och mitt är på 30 liter. Eller vad tror ni?

                    Tyvärr får man inte riktigt samma info i butiken som när man läser om dem här :-(

                    Det finns ju många små fiskar som man kan ha i 30 liter men det är svårt att hitta någon som blir fin i svartvatten tycker jag.
                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Torreador
                      Fjärilscikliden borde väl kunna funka? Det står 40 liter och mitt är på 30 liter. Eller vad tror ni?
                      Nja det är ju minimimått som är angivet i artbeskrivningen - men viktigare är i och för sig akvariets längd, dvs min. 50 cm för fjärilcikliderna så är det så kan det kanske gå. I alla fall om det inte vore för temperaturen - dvs minimum 25 grader och i ditt akvarium blir det ju 21 på vintern och det klarar dom inte.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Tusan, missade det med tempen :-(
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #13
                          Jag tycker man kan ha 5 kamphonor om akvariet är långt men jag tänkte inte först på att titta på bilden och då så ser det mer ut som ett mer kubik
                          format akvarium så då tycker jag du isåfall bara att du ska ha 2 kamphonor i det akvariet om du vill ha kampfiskar. ja du kan ha kardinaltetror
                          med kampfiskar se till bara att det är hög vatten kvalitet då kardinaltetror är väldigt känsliga imot dålig vatten kvalitet och ha mycket
                          moget vatten till kardinaltetrorna

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Akvariet är litet så jag rekommenderar små fiskar. Titta i släktena Microrasbora, Boraras eller Axelrodia. Trichopsis pubillus, Danio margaritifera, Yunnanilus cruciatus och Parasphaerichthys lineatus är också exempel på möjliga fiskar även om den sistnämnda inte är en svartvattensfisk. Bland ungfödare och killis finns också en del att välja bland. Men välj en enda art och släpp i 4-6 djur. Med en tät växtlighet är chansen stor att de blir fler av sig självt. Det blir vanligen inte fler än vad som är lämpligt för arten. Troligen kan åtminstone vissa arter reglera detta själva.

                            Ska du ha större fiskar så rekommenderar jag en enda individ. Territoriella fiskar, t o m så små arter som Dario dario och Apistogramma borellii bör helst ha lite större utrymme även om det kan fungera ett tag.

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Tack för tipsen! Ska spana in dem :-) Microrasbora har jag haft förut i mitt 17 liters så den känner jag till.
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...