Sverigeakvarium, dvs bågult. Tips önskas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Sverigeakvarium, dvs bågult. Tips önskas.

    Hej alla glada Zoopetare.

    Jag har en fundering på att göra ett härligt friskt akvarium med bara blå och gula fiskar. Gärna med klara färger.

    Jag ställde en fråga i tetra-delena v forumet om hur gula citrontetror är och fick detta fina svar av Animaniac:
    Synd att du la frågan under tetror, och inte under mix fiskfrågor, så nu får jag väl skäll av Kjell Men det var det bästa jag kom på, om du vill ha just gula och blå fiskar, som kontrasterar mot varandra.

    Så nu skapar jag en tråd här och önskar helt enkelt tips på vad jag kan välja för fiskar.
    Akvariet det gäller kommer vara 130 liter, 85x50x30

    I kranen har jag extremt mjukt vatten med ph på 6,5.

    Jag har inga andra krav än att det ska se lite kul ut och att fiskarna ska trivas.
    Senast redigerad av HWH; 09 April 2013, 19:02.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • deltan
    • February 2013
    • 112

    #2
    Som gul färg hade jag gått på "gul fjärilciklid"

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      När folk börjar prata om att hylla hemlandet känner jag synnerligen obehagliga vibbar från sånt som borde vara begravt för länge sen. Det är dock knappast nåt lämpligt ämne att gräva ner sig i när det gäller den här tråden.

      Vill du ha blå och gul fisk så lär väl nån säga Malawi och det är ju en enkel lösning, vattenvärdena är ingen större sak att justera. Fast som jag ser det är det ju tråååkiga fiskar. Vilket jag vet att det finns folk som har annan syn på. Men varför inte en fisk som är både blå och gul? som den här:



      Sen får jag väl säga att vill man ha det lite svenskt så ligger väl mört, abborre, ruda osv närmare till enligt min mening. Inte för att jag vill kalla det att hylla hemlandet men nog tycker jag det är tråkigt att man håller så mycket importerat och ägnar så lite intresse åt det vi har här. Det finns mycket intressant i våra vatten också.

      Riktigt blågult blir det ju med blågylta som är både inhemsk och blågul. Fullt möjligt att hålla den men det kräver en del, kylt saltvatten och hyggligt stort eftersom den inte färgar om till blågult förrån vid sisådär 25 cm.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Gul fjäril och electric blue? kanske blir skittrökigt iofs :P

        Kommentar

        • deltan
          • February 2013
          • 112

          #5
          En blå kampfisk? :P

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            [QUOTE=Bygert;1644270]När folk börjar prata om att hylla hemlandet känner jag synnerligen obehagliga vibbar från sånt som borde vara begravt för länge sen. Det är dock knappast nåt lämpligt ämne att gräva ner sig i när det gäller den här tråden.

            Får man inte hylla Sverige? Jag bor i Norge och har norsk flagga på flaggstången, är jag förlåten då?
            Jag går inte med rakat huvud, bombajacka och "sparka-ner-folk" skor och ska ha ett akvarium som någon typ av altare.

            Tyckte mest att det var en kul idé
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              När folk börjar prata om att hylla hemlandet känner jag synnerligen obehagliga vibbar från sånt som borde vara begravt för länge sen. Det är dock knappast nåt lämpligt ämne att gräva ner sig i när det gäller den här tråden.

              Vill du ha blå och gul fisk så lär väl nån säga Malawi och det är ju en enkel lösning, vattenvärdena är ingen större sak att justera. Fast som jag ser det är det ju tråååkiga fiskar. Vilket jag vet att det finns folk som har annan syn på. Men varför inte en fisk som är både blå och gul? som den här:



              Sen får jag väl säga att vill man ha det lite svenskt så ligger väl mört, abborre, ruda osv närmare till enligt min mening. Inte för att jag vill kalla det att hylla hemlandet men nog tycker jag det är tråkigt att man håller så mycket importerat och ägnar så lite intresse åt det vi har här. Det finns mycket intressant i våra vatten också.

              Riktigt blågult blir det ju med blågylta som är både inhemsk och blågul. Fullt möjligt att hålla den men det kräver en del, kylt saltvatten och hyggligt stort eftersom den inte färgar om till blågult förrån vid sisådär 25 cm.
              Det där med gyltan blir just för oss lite väl makabert här eftersom det är en fisk vi ofta fiskar på somrarna.
              Senast redigerad av HWH; 07 April 2013, 19:01.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Ursprungligen postat av deltan
                En blå kampfisk? :P
                Det är ju bara halva ekvationen
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • deltan
                  • February 2013
                  • 112

                  #9
                  Jag skrev ju en annan fisk tidigare

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Ursprungligen postat av deltan
                    Jag skrev ju en annan fisk tidigare
                    Sorry såg inte det.

                    Ska kolla på den kombinationen.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • deltan
                      • February 2013
                      • 112

                      #11
                      Jag kör med en blå kampfisk och den vanliga fjärilcikliderna och det funkar utmärkt

                      Kommentar

                      • Emil Olsson
                        • June 2012
                        • 59

                        #12
                        Labidochromis caeruleus (Golden) Och Pseudotropheus socolofi?

                        Kommentar

                        • Emil Olsson
                          • June 2012
                          • 59

                          #13
                          Fast i ett större kar.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Flera har sagt att cikliderna är tråkiga. Vad menas då?
                            Senast redigerad av HWH; 07 April 2013, 19:26.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Emil Olsson
                              Fast i ett större kar.
                              Ha ha nej det större karet är vigt åt röda, blå och vita fiskar i sann 17.e maj- anda.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...