Siamesiska algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Troja
    • February 2013
    • 91

    Siamesiska algätare

    Hej
    gå det att ha siamesiska algätare tillsammans med palettciklider i ett odlingsakvarium eller har ni någon annan bra algätare som kan vara i 100 liters?
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    #2
    Kan bara gå på mina små erfarenheter att siamesiska algätare äter upp yngel.
    Jag skulle valt några pansarmalar

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Siameserna blir dessutom rätt stora.

      Pansarmalar äter väl inte alger direkt. De håller mera efter överbliven mat som hamnat på botten.

      Bättre då att satsa på nån algätande snäcka. Eller varför inte räkor?
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Pansarmalar äter som sagt inte alger, och är ingen hit med paletter i såpass små kar, har jag själv märkt, dels för att paletterna kan gå rätt hårt åt pansarmalarna när de vaktar yngel, och misstänker att en paletthona jag hade dog efter att ha blivit stucken av en Corydoras sterbai. Riskerar inte räkor att råka illa ut när paletterna leker? Och kanske även innan dess, om det är små räkor... Ancistrus kan funka, ge bara paletterna tillgång till lekgrottor där en vuxen Ancistrus inte tar sig in.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Troja
          • February 2013
          • 91

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Pansarmalar äter som sagt inte alger, och är ingen hit med paletter i såpass små kar, har jag själv märkt, dels för att paletterna kan gå rätt hårt åt pansarmalarna när de vaktar yngel, och misstänker att en paletthona jag hade dog efter att ha blivit stucken av en Corydoras sterbai. Riskerar inte räkor att råka illa ut när paletterna leker? Och kanske även innan dess, om det är små räkor... Ancistrus kan funka, ge bara paletterna tillgång till lekgrottor där en vuxen Ancistrus inte tar sig in.
          gå det bra med en 6 cm stor ancistrus?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Troligen, den är nog såpass liten att paret ska kunna försvara äggen mot den.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Sv: Siamesiska algätare

              Ja ancistrus är ett säkert kort. Otocinclus kan också vara ett bra alternativ, de kan dock vara lite känsligare så de kräver ett väl inkört akvarie och stödmatning ibland.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Tror nog ancistrus är den som funkar bäst med. Se så den har några gömställen bara...
                Har siamensis och paletter tillsammans själv (i ett större kar) och det funkar bra, men tror nog inte det skulle gå så bra tillsammans med ett lekande par i ett "mindre" kar då de antagligen skulle åkt på stryk. Räkor lär inte få vara ifred, är tveksam till om större snäckor skulle funka men antagligen inte.
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • Troja
                  • February 2013
                  • 91

                  #9
                  Ska man ha 1 eller fler?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av Troja
                    Ska man ha 1 eller fler?
                    Beror på om du vill ha yngel, räcker med en annars.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...