Vilka ciklidarter passar i mitt 125L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    Vilka ciklidarter passar i mitt 125L akvarium

    Hej.
    Har ett 125L akvarium och behöver hjälp med vilka fiskarter som passar bäst. Själv har jag snöat in på Malawiciklider för jag gillar deras färgsprakande färge . Har hört att Malawiciklider inte passa så bra i 125L akvarium är detta sant?
    I så fall vilka ciklider skulle passa i mitt akvarium och som fungera tillsammans?

    Här har ni en bild på mitt akvarium (OBS Dock inte färdigt)

  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det finns som sagt gott om ciklider du kan ha i ett 125-liters. Just malawi är ju lite speciella, dock. Har du kollat på Tanganyika? Där finns en del arter som kan funka i ditt kar. Men om du vill ha neontetror (eller andra tetror), så är nog sydamerikanska dvärgciklider att föredra. De olika arterna i släktet Apistogramma är intressanta och vackra, även om en del kan vara lite känsliga. Kolla även in boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosa), och arterna i släktet Laetacara. Bågfensciklider (Nannacara), och nyckelhålscikliden (en av mina favoritciklider) är också trevliga. Även en del västafrikaner, som arterna i släktena Pelvicachromis (palettciklider), och Nanochromis, kan funka.

    De mindre och fredligare arterna i släktet Cryptoheros (centralamerika) är också intressanta alternativ. Archocentrus multispinosa är en annan trevlig, centralamerikansk ciklid.
    Senast redigerad av Shepard; 20 February 2013, 15:29.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • deltaco_56
      • February 2013
      • 205

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Det finns som sagt gott om ciklider du kan ha i ett 125-liters. Just malawi är ju lite speciella, dock. Har du kollat på Tanganyika? Där finns en del arter som kan funka i ditt kar. Men om du vill ha neontetror (eller andra tetror), så är nog sydamerikanska dvärgciklider att föredra. De olika arterna i släktet Apistogramma är intressanta och vackra, även om en del kan vara lite känsliga. Kolla även in boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosa), och arterna i släktet Laetacara. Bågfensciklider (Nannacara), och nyckelhålscikliden (en av mina favoritciklider) är också trevliga. Även en del västafrikaner, som arterna i släktena Pelvicachromis (palettciklider), och Nanochromis, kan funka.



      De mindre och fredligare arterna i släktet Cryptoheros (centralamerika) är också intressanta alternativ. Archocentrus multispinosa är en annan trevlig, centralamerikansk ciklid.
      Tack Animaniac Men har snöat in fullständigt på Malawiciklider :P

      Ringde till en Malawi uppfödare och han sa att han hade några mindre arter av Malawi som skulle funka utmärkt i mitt akvarium fast med max 2-3 arter, stämmer detta? Undrar också om man kan ha malawiciklider och dvärgciklider i samma akvarium?

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Jag skulle endast köra med en art malawi i ett 125l. Men enda gångerna jag har haft malawi i ett så litet akvarium är när jag har haft fler akvarier igång så man kan flytta runt fisk om det blir stridigheter och inte fungerar. Ibland kan man ju råka ut för extra elaka hanar vilken art man än väljer.

        Kommentar

        • deltaco_56
          • February 2013
          • 205

          #5
          Skulle man kunna ha fler arter om man väljer tanganyikaciklider eller sydamerikanska dvärgciklider?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            kolla här i zoopets artregister bland malawi vilka som skulel passa. finns inte många.

            bara klicka på den du tycker verkar intressant så ser du hur stort kar de behöver.

            golden kanske skulle funka




            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av deltaco_56
              Skulle man kunna ha fler arter om man väljer tanganyikaciklider eller sydamerikanska dvärgciklider?
              ja.
              du får titta i artregistret vilka som skulle passa och hur de vill ha det

              malawi får du nog vänta med tills du skaffat större kar

              Kommentar

              • deltaco_56
                • February 2013
                • 205

                #8
                Okej Tack för alla svaren

                Återkommer kanske om jag har fler frågor :P

                Kommentar

                • Dr.Dork
                  • December 2012
                  • 263

                  #9
                  Sv: Vilka ciklidarter passar i mitt 125L akvarium

                  Jag tycker du ska köra SA! Finns otroligt mycket fina ciklider att välja på, och roliga är dom också! Dessutom kan du då ha olika tetror

                  Kommentar

                  • deltaco_56
                    • February 2013
                    • 205

                    #10
                    Sa?

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Syd amerikanskt
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • deltaco_56
                        • February 2013
                        • 205

                        #12
                        Kom precis på de :P Men tack ändån

                        Kommer jag säkert att göra säg bara till om du blir för trött på mig, hahaha

                        Kommentar

                        Arbetssätt...