Asätare sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    Asätare sökes

    I mitt paludarium så drunknar mängder av smådjur, främst gråsuggor. Det ser fult ut och får mig att oroa mig över vattenkvaliten. Jag har körsbärsräkor, men de tycks inte klara att äta upp gråsuggorna. Antingen är det pga skalen eller så är de bara inte intresserade. Jag letar därför efter någon liten fisk som kan lösa det hela. Jag tänker kuhliålar, men det kanske finns något bättre alternativ. Jag letar alltså efter en renhållare med en förkärlek för kött.
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    #2
    Asätare sökes

    Skall tilläggas att jag har torvbotten.

    Kommentar

    • Göte Borg
      • October 2012
      • 12

      #3
      Kinesisk vattensalamander (Cynops orientalis) är en bra köttätare. Har ett 125l med 4st. Är fredliga mot andra fiskar men äter räkyngel när dom får chansen. Dom skulle stortrivas i ett paludarium.

      Kommentar

      • rasmus_agren
        • January 2010
        • 198

        #4
        Asätare sökes

        Det är ett öppet kar så de hade klättrat ur tyvärr. Annars hade jag gärna haft salamandrar!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Sv: Asätare sökes

          Snäckor! Malaysiska sandsnäckor. O andra snäckor. De käkar upp det mesta

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • rasmus_agren
            • January 2010
            • 198

            #6
            Det verkar inte funka att ha mts i torvbotten. De dör efter ett tag, sen vet jag inte om det är pga lågt pH eller att de har problem med grävandet och så.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Vad har du för djur i det?
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • rasmus_agren
                • January 2010
                • 198

                #8
                Asätare sökes

                Kardinaltetror och två dvärgkulfiskar. Ett gäng räkor i sumpen.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Inget som är på landdelen oxå? Trodde insekterna var foder åt något när det är mängder som drunknar. Funkar det bra med räkor och kulfiskarna? Har man möjlighet att få tag i huslarver och vattengråsuggor kanske det kan vara nåt att prova med.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • rasmus_agren
                    • January 2010
                    • 198

                    #10
                    Nope, bara växter på landdelen. Det är nog därför gråsuggorna förökar sig så Kulfiskarna äter räkor så fort de kan, men de träffas inte för räkorna bor i sumpen. Vattengråsuggor verkar roligt att försöka sig på, men var får man tag på dem?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Ibland är man dummare än andra dagar. Klart ingen groda eller så är i ett öppet. Bild på det vore kul att få se. Får gräva runt i bottenbös efter kanten i någon liten bäck eller sjö bland t ex vass, böka runt bland rötter. Även om det skulle funka något så blir säkerligen en hel del mat åt kulorna. Huslarver är iaf lite mer maskerade men rör sig ju. Följt med olika småkryp med mossa utifrån som förökar sig som kaniner? Men är det verkligen så mycekt att det inte går att hålla efter med håv?
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • rasmus_agren
                        • January 2010
                        • 198

                        #12
                        Såhär ser det ut just nu. Det håller fortfarande på att växa in, men det börjar ta sig iaf.



                        Det är mycket som är taget utifrån, både mossor och trä och löv, så det har följt med lite allt möjligt. Det är egentligen inga enorma mängder djur som drunknar, men eftersom ingen äter dom så blir de liggande och möglar. Jag hade kunnat plocka upp dem såklart, men jag försöker att inte röra runt bland löven i onödan.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Snyggt bygge är det iaf, blev ju riktigt bra med kardinaltetror

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Någon liten apistogramma kanske om vattenvolymen räcker till. Dom skulle älska den botten om inte annat.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • rasmus_agren
                              • January 2010
                              • 198

                              #15
                              Tack tack! Det är fullt möjligt att det blir någon Apistogramma. Jag vill gärna ha ett lekande par av något slag, antingen ciklider eller något annat. Köpte ett par Betta imbellis för ett par veckor sen, men de visade sig vara sjuka och dog första dagen. Vattennivån är ca 10 cm (över löven, lite svårt att precisera eftersom halva höjden är löv och fiskarna kan till viss det utnyttja det området). Tror ni det räcker för några Apistogrammor? Finns det några lättlekta som passar isf?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...