Dvärggurami, Choklad gurami + ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kristoffer_f
    • October 2012
    • 7

    Dvärggurami, Choklad gurami + ?

    Har 2 dvärggurami (ett par) och en chokladgurami hane. Skall köpa en hona när jag får tag på en. De hade bara två hanar när jag var i fiskaffären. Har även ett gäng körsbärsräkor.

    De går fint ihop och inget bråk. Är på jakt efter något mer att ha i. Först tänkte jag köra asien biotop men det är inget krav. Vill ha tag i någon färgglad fisk som funkar ihop med dessa. Funderade på kampfisk men det känns som det är ett väldigt lotteri med det.

    Gärna någon lite större så inga små tetror. Karet är på 120 liter med mycket rötter och gömställen.
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Sv: Dvärggurami, Choklad gurami + ?

    Jaa du, nu är jag inte så bra på asiatiska fiskar (förutom olika barber). Men när jag skulle fixa fiskar en gång, så var jag inne på en fisk som heter Macropodus opercularis, Paradisfisk, Makropod. Kom dock fram till att det karet var för litet.

    Den är tydligen aggressiv mot hanar av samma art, men inte mot andra fiskar. Vet inte om ditt akvarium är stort nog, verkar inte finnas mycket info...

    Såg dessa första gången, i en affär i Alvesta, när jag var på resa genom Sverige. Hade dom funnits närmare hemmet, hade jag garanterat köpt!
    Förbenat snygga och verkar vara riktigt häftiga!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Min erfarenhet av makropoden, är att den kan vara betydligt aggressivare mot andra fiskar än vad dess släkting kampfisken är. Både dvärgguramin och chokladguramin skulle nog bli rätt stressade av makropoden.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Dr.Dork
        • December 2012
        • 263

        #4
        Sv: Dvärggurami, Choklad gurami + ?

        Ursprungligen postat av Animaniac
        Min erfarenhet av makropoden, är att den kan vara betydligt aggressivare mot andra fiskar än vad dess släkting kampfisken är. Både dvärgguramin och chokladguramin skulle nog bli rätt stressade av makropoden.
        Jaså? :O aja, då är den väl inget bra val då....
        Vet du minsta storlek på kar, eller rekommenderad storlek?

        Kommentar

        • kristoffer_f
          • October 2012
          • 7

          #5
          Jag kollade på paradisfisken men som sagt så verkar den lite för aggressiv.

          Asien är som sagt inte ett krav längre. Mer förslag? Gärna intensivt röda eller gula.

          Har dock sneglat lite på thomasiciklid men vet inte riktigt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Dr.Dork
            Jaså? :O aja, då är den väl inget bra val då....
            Vet du minsta storlek på kar, eller rekommenderad storlek?
            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240&SOK=1
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • murffi
              • January 2008
              • 5

              #7
              ang kampfisk

              har läst att kampfisk äter räkor så då får du ha dom i eget kar
              Ursprungligen postat av kristoffer_f
              Har 2 dvärggurami (ett par) och en chokladgurami hane. Skall köpa en hona när jag får tag på en. De hade bara två hanar när jag var i fiskaffären. Har även ett gäng körsbärsräkor.

              De går fint ihop och inget bråk. Är på jakt efter något mer att ha i. Först tänkte jag köra asien biotop men det är inget krav. Vill ha tag i någon färgglad fisk som funkar ihop med dessa. Funderade på kampfisk men det känns som det är ett väldigt lotteri med det.

              Gärna någon lite större så inga små tetror. Karet är på 120 liter med mycket rötter och gömställen.

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Min favorit stimfisk en av de få akvariefiskar som faktiskt stimmar ordentligt är Fembandsbarben, dom brukar se tråkiga ut i affären men färgar snabbt ut när man fått hem dem. Sen är ju Siamesiskaalgätare roliga och blir ganska stora. Går du utanför Asien så finns det ju en drös Dvärgciklider att välja på.

                Men kampfisk kan du gott ha med dina fiskar. Alla fiskar äter dessutom räklingar så antingen har man räckorna själva eller har tillräckligt med gömställen åt räklingarna.

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  De erfarenheter jag har av tomasin är att den kan vara riktigt tuff mot andra fiskar när den ska leka och den verkar kunna bita riktigt ordentligt med..
                  Jag tror att den skull bli i tuffaste laget för dina guramier..

                  Två andra riktigt trevliga barber är kopparbarb och guldbarb..
                  Kopparbarben blir rätt liten (c:a 5 cm) men är otroligt vacker och snäll..
                  Guldbarben blir lite större (c:a 8 cm) mycket snäll men kan ibland bita lite i fenorna på gurmier..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Sv: Dvärggurami, Choklad gurami + ?

                    Om du är beredd att flytta räkorna så tycker jag att du ska kika på kameleontfisk (badis badis), en färgglad, lugn fisk som är rätt så bottenorienterad så jag kan tänka mig att den passar bra med dina guramis.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    Arbetssätt...