Fisk funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    Fisk funderingar

    Ska inom snar framtid starta nytt kar. 240l öppet kar. Funderar som tusan på vilken fisk som ska i. Kraven är att de inte är för bra hoppare och de klarar lite kallare temp eftersom det ska vara otempererat. Dock har jag hyffsat varmt i rummet runt 22 grader.

    Fiskar jag har nu som kan tänkas flytta in är:
    3 x corydoras (vet inte hela namnet)
    3 x botia striata
    Ev. en ancistrus

    Fiskar jag kan tänka mig köpa:
    Odessabarb
    Colombiatetror och/eller
    Rödmunstetror

    Har funderat på nån ciklid och skulle gärna ha rödciklid eller rödjuvelciklid men tänker att de är för aggressiva för att det ska funka. Har istället spanat lite på Röd dvärgcilid och fjärilsciklid men de vill visst ha lite varmare så det sket sig med.
    Så funderar och funderar men ser inga givna kandidater, så förslag på fisk mottages gärna!
    Och vad tror ni om kombinationen fisk? Antal? Borde också komplettera corydoras och striata antar jag.
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Namedropping, någon?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      20-22 grader är inte mycket att spela på, och för att få bättre svar bör tempen i karet höjas ett par snäpp. Visst funkar det med lägre temp, men varför ligga på gränsen när det bara är att stoppa ner en doppis?
      Såvida inte tempen i karet är högre än vad jag misstänker...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Tänker först och främst på avdunstningen. Och det är hyffsat mycket fisk som klarar rumstemp. Men klart vore på ett sätt bra att hålla jämn temp med en värmare kanske.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av laasesku
          Tänker först och främst på avdunstningen. Och det är hyffsat mycket fisk som klarar rumstemp.
          Tyvärr inte så många sorters ciklid som passar i ett 240...Jag gjorde en sökning på Zoopet på just 21 grader och visst är det mycket fisk som klarar den tempen, men mest killi och lite andra outsiders.
          Jag hade ett öppet 960-liters och runt 28 grader utan några större problem, så ett 240 som håller 25 grader ska nog funka fint.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Tyvärr inte så många sorters ciklid som passar i ett 240...Jag gjorde en sökning på Zoopet på just 21 grader och visst är det mycket fisk som klarar den tempen, men mest killi och lite andra outsiders.
            Jag hade ett öppet 960-liters och runt 28 grader utan några större problem, så ett 240 som håller 25 grader ska nog funka fint.

            Rumstemp 22 grader lär väl ge mellan 23-24 grader sen natt/morgon och 24-26 under dagen/kvällen beroende på hur mycket och vad för belysning?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              I ett öppet kar? Tveksamt....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                #8
                0,9 w per liter råkade det bli men belysningen hänger en bit upp så tror inte den värmer särskilt mycket.

                960 l öppet, måste avdustat ganska många liter per dag?

                Måste ju inte vara ciklider. Känns dock som det fattas något i karet om man mest kör tetror o barber tycker jag!

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  Funkar denna kombon då som den skall:

                  corydoras (vet inte hela namnet)
                  botia striata
                  Odessabarb
                  Colombiatetror och/eller
                  Rödmunstetror

                  ???

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det dunstade nog runt 30 liter i veckan, men orkidéerna trivdes iaf.
                    Har du testat Zoopets artbeskrivning och lagt om tempen där? Även om du inte är guldmedlem får du ändå fram namnen på fiskarna som du kan utgå ifrån.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • laasesku
                      • October 2002
                      • 660

                      #11
                      Klart 30 l i 960 märks inte jättemycket .

                      Visste inta att den funktionen fanns med tempen! Hittade Denisonii (torpedbarb) som jag tycker är jäkligt fin men vad jag läst är den ganska känslig?

                      Kommentar

                      • noisy
                        • October 2006
                        • 338

                        #12
                        Ursprungligen postat av laasesku
                        Klart 30 l i 960 märks inte jättemycket .

                        Visste inta att den funktionen fanns med tempen! Hittade Denisonii (torpedbarb) som jag tycker är jäkligt fin men vad jag läst är den ganska känslig?

                        Jag tycker också mycket om denisonii och har ett stim på 11 st och jag anser inte att de är speciellt känsliga.
                        Jag startade upp akvariet för 1,5 år sedan och gjorde en dum tabbe (de flesta tabbar är väl dumma förstås) först använde jag vattenberedningsmedel vid vattenbytena men sedan glömde jag av det ett par byten vilket innebar fiskdöd. På de platser jag har haft eller ansvarat för akvarier tidigare har jag antingen haft egen brunn eller kommunalt vatten renat med uv ljus och det har fungerat bra utan vattenberedningsmedel men här som jag bor nu så renar de på kemisk väg och då behövs det verkligen vattenberedningsmedel. Jag köpte in nya denisonii 11 st och nu efter 1,5 år är alla friska och pigga fast någon enstaka fisk av annan art har dött. Det jag tror är viktigast är att de har ordentligt med syre under transport, om de klarar syrgas det vet jag inte riktigt dock. Det är viktigt att transporttiden blir så kort som möjligt och att inkoppningen sköts ordentligt. Klarar de sedan den första tiden vilket jag inte har haft något problem med att få dem att göra så anser jag som sagt att de är ganska tåliga sedan.

                        Kommentar

                        • laasesku
                          • October 2002
                          • 660

                          #13
                          Visst är de snygga! Har sett några som färgade ut riktigt fint, fina färger.
                          Okej! Det var ungefär som jag läst på andra ställen. Att en del hade problem med död fisk i början.
                          Vad är ett vettigt pris för dessa? Hört att dem är dyra.

                          Får väl köra lite flås vid ytan isf. Vattenberedning använder jag bara vid uppsart av kar, ska vara ganska bra vatten här i jönköping.

                          Tänker att om jag betställer ett gäng så får de ligga i butiken ett tag så man inte köper halvdöd fisk pga. transporten!
                          Men inte hundra än vad det blir för fisk!

                          Andra tips med välkommna! (läser om fisk gör jag givetvis men inte samma som att se dem irl)

                          Kommentar

                          • noisy
                            • October 2006
                            • 338

                            #14
                            Jag kommer tyvärr inte ihåg vad denisonii kostar per styck. Det for förbi en tanke om ungefär 100:- st men sen fick jag för mig att det priset var tidigare och att priset hade gått ner en del. Kanske någon annan här har en bättre uppfattning om priset. Priset varierar ju dock en del med storleken även för denna fisk. Jag köpte mina ganska små och de har växt rejält under året.

                            Kommentar

                            • laasesku
                              • October 2002
                              • 660

                              #15
                              Ok! Ska kolla om jag kan hitta nåt bra pris på dem. Fortfarande ganska oklart vilket startfælt det blir.

                              Tanken vart rødmunnar X massvis
                              botia striata x 3 plus nån mer
                              Corydoras ett gæng

                              Ingen som sitter o trycker på nåt ovæntat tips som skulle passa med dessa?
                              Kænner mig lite nollstælld på fisk-ideer.

                              Ær fortfarande lite sugen på rød juvelciklid men vad skulle isf passa med dem?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...