Stimfisk med skalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Stimfisk med skalare?

    Tips på trevlig stimfisk som funkar med skalare mottages. Dock inte sorgmanteltetra, de blir så dassiga i färgen när de blir äldre.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Stimfisk med skalare?

    Jag har kört koppar tetra. Funkar bra. Vinkel tetra funkar med

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Nästan alla tetror och barber större än en neontetra går bra sett ut tetrornas perspektiv. Mindre tetror (och speciellt Paracheirodon-arterna när de sover) blir uppätna - men ibland tar det månader och år innan scalarerna upptäcker att dom går att äta. Tvärtom är svårare att svara på. Vissa tetror och barber kan nafsa på fenorna på scalare - säjs det - men jag har aldrig haft sådana problem (gäller även tigerbarb och serpatetra som har dåligt rykte). Däremot är kan många stimfiskar bli till besvär när scalarerna har yngel.

      I bägge fallen är problemen större ju mindre akvariet är.

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Svart Fantomtetra fungerar hos mig

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Dolkstickstetror och kejsartetror har funkat hos oss.
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Jag vågar knappt att säga det här men vitfenade rosentetror är väldigt vackra och trevliga i sitt beteende

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5
              Jag vågar knappt att säga det här men vitfenade rosentetror är väldigt vackra och trevliga i sitt beteende
              Varför vågar du inte säga det, ett utomordentligt förslag!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Jag har fått kritik för att jag gillar tetror

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Jag har fått kritik för att jag gillar tetror
                  Ok, men vem gör inte det? Kritik för att gilla tetror, det var det dummaste jag hört. Skit i den kritiken, det hade jag gjort iaf!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Tack !

                    Kommentar

                    • zoddri
                      • June 2012
                      • 144

                      #11
                      När nu scalare är på temat... Hur brukar de funka med bottenlevande (stim)fisk?

                      Corydoras, otocinclus och kanske till och med nån L-mal?
                      Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                      250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det brukar inte innebära några som helst problem.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • zoddri
                          • June 2012
                          • 144

                          #13
                          Oki, låter ju bra
                          Jag sitter och tittar på scalares i smyg men sambon är helt övertygad om att de är bland de mest aggressiva och blodtörstiga fiskar som finns. (ok, lite överdrivet men...).

                          Vad är det egentligen som man ska undvika att ha i samma kar som såna? Allt som kan få plats i munnen när de blir större?
                          Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                          250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av zoddri
                            Oki, låter ju bra
                            Jag sitter och tittar på scalares i smyg men sambon är helt övertygad om att de är bland de mest aggressiva och blodtörstiga fiskar som finns. (ok, lite överdrivet men...).

                            Vad är det egentligen som man ska undvika att ha i samma kar som såna? Allt som kan få plats i munnen när de blir större?


                            japp, allt som till hälften kan gå in i truten på dom kan bli mat.

                            kan oxå gå bra i flera år, men en dag när en scalar står där och funderar på vad det där är
                            för nått som simmar förbi, så kan den mycket väl få för sig att prova en smakbit, och gör den det
                            så är det kört.


                            sedan gillar de inte alltför stirriga och aggro fiskar. inte här iaf.



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • zoddri
                              • June 2012
                              • 144

                              #15
                              Oki. Jobbiga rackare.
                              Men scalare är väl inte så mycket för att bita andra fiskar i fenorna eller? De brukar väl mest slåss med sina artfränder (revirstrider) när de blir på det humöret?

                              Min tanke var ju lite att köra scalare, nån lite större tetra och sen en rejäl mängd corydoras. Och hoppas på att tetrorna inte är av den fenbitande sorten..
                              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                              Kommentar

                              Arbetssätt...