Kampfisk med Guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Kampfisk med Guppy?

    Kan man Kampfisk med Guppy eller är risken stor att kampfiskhanen ser Guppyhanarnas som rivaler pga deras stora/färglada fenor? Detta blir i sådant fall i ett akvarium på ca 100 liter.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Sv: Kampfisk med Guppy?

    Om de stora färgglada fenorna kan vara ett problem, så kanske endlers guppy funkar bättre? Tycker själv de är betydligt finare!

    De är förövrigt de ända guppysana jag fått att överleva och reproducera sig, ordentligt...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av limaan
      Kan man Kampfisk med Guppy eller är risken stor att kampfiskhanen ser Guppyhanarnas som rivaler pga deras stora/färglada fenor? Detta blir i sådant fall i ett akvarium på ca 100 liter.
      Det funkar hos någon enstaka akvarist(enl. de själva), men är en kombination jag personligen inte ens skulle få för mig att testa.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • vitloksbrod
        • February 2012
        • 45

        #4
        Jag har testat.... funka inte...

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          Fungerar inte ens med endlers..

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det funkar hos någon enstaka akvarist(enl. de själva), men är en kombination jag personligen inte ens skulle få för mig att testa.
            Ok Ansjo då är jag en av dom. Jag har guppy och Kampfiskar ihop, just nu är det i 310 litaren, och anledningen är att jag behöver några bra yngel ätare fast dom tar inte alla guppy yngel här i djungeln
            Har haft ihop i 100 litaren för länge sen med och jag såg inga problem med detta, kanske jag har haft snälla fiskar.

            Vad brukar det kunna vara för problem
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Att kampfiskarna är såpass aggressiva att de mer eller mindre har ihjäl sin "motståndare".
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Ok, ja säg inget till mina för dom vet nog inte om det
                Jag tycker förr att kampfiskarna kan vara elakare mot andra kampfiskar än mot andra fiskar, hade honor för länge sen som dödade en ny hane som kom i karet.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jepp, de är nog fiskvärldens Bandidos...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Ja det är det nog Jag såg nog när det hände honan tog tag om munnen på hanen precis som om dom kysstes och släppte inte taget sen lite senare så hittade jag han död. fattade inte vad som hände när hon gjorde så så jag reflekterade inte på att det var något konstigt då visste jag inget om deras beteende. Annars hade jag försökt att sära på dom.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      #11
                      Låter som att jag hade rätt i mina misstankar. Skippar nog kampfisken Dumt att riskera något.
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Kan vara en idee, även fast det funkar för mig så är dom ju som dom är, det finns snälla ex men även väldigt elaka.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Hmm, kan undra varför de heter Kampfisk på svenska och Siamese fighting fish på engelska...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...