Tips på liten snäll ciklid till mitt sällskapskar. Juwel 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TB75
    • November 2010
    • 25

    Tips på liten snäll ciklid till mitt sällskapskar. Juwel 180

    Mitt Juwel 180 har idag fått en remake. Bort med malawicikliderna och lavastenen och i med massor växter, rötter, små naturstenar och följande fisksoppa:
    3 Thomasiciklider
    4 Platy
    4 Pansarmalar
    1 Ancistrus

    Som den ciklidälskare jag är skulle jag dock vilja få ner ytterligare en sorts ciklid och vill be om tips på någon liten snäll ciklid som kan passa i ovanstående. Apistogramma i all ära, men det har inte riktigt blivit min grej.

    Såg schackbrädesciklider i en butik här i Göteborg (Herkules Zoo), hur skulle de passa? Samma butik hade också riktigt fina Multispinosor, men de kanske växer sig för stora för mitt akvarium? Och Sajicor, men jag tyckte de såg ut att tuffa till sig lite väl mycket. Paletter har jag funderat på men jag har upplevt dem som ganska tuffa när de vaktar rom och yngel (och de leker ju hela tiden!). En annan butik hade Egyptisk munruvare, kan det vara ett bra sällskap för mina firrar?

    Som sagt, tacksam för tips.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Bolivianer blir inte för stora, och är en trevlig ciklid. Se´n har du ju även kurvcikliden (Laetacara curviceps), och dess nära släkting Laetacara dorsiger. Även grön bågfensciklid (Nannacara anomala) funkar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Röstar på grön bågfena. Rejält stilig.

      Kommentar

      • TB75
        • November 2010
        • 25

        #4
        Vem äter upp rommen??

        Mina Thomasi har redan lekt 3-4 ggr, med bara runt en veckas mellanrum mellan gångerna. Vid varje lek har de lagt rommen på ett blad och sedan vaktat ganska bra. Alla andra fiskar jagas snabbt bort, förutom ancistrusen-hannen som de ser ut att ha respekt för (kommer han för nära går de dock till gemensamt angrepp!) Allt ser bra ut ett par dagar, men sedan är rommen borta. Vem äter upp den?

        Är det Thomasi själva? Eller den buffliga ancistrushanen som de verkar ha stor respekt för? Eller är det den lilla snabba Siamensisen som snabbt tar för sig?

        Hur som helst. Det är ju kul att de leker så mycket och visar upp ett fint beteende och vacker lekdräkt. Men lite tråkigt att rommen bara får vara kvar ett par dagar.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ancistrus eller de själva.

          har du nån nattlampa? för fiskarna sover på natten men inte malen.

          Kommentar

          Arbetssätt...