snäckätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilla87
    • November 2012
    • 25

    snäckätare?

    Skulle behöva bli av med lite blåssnäckor och har förstått att botia-fiskar är det som brukar rekommenderas. Dock ser jag att de vill ha finkornig sand och det har jag inte... Några förslag?
    Har idag
    3st guppys (+ 10 yngel)
    2st black molly
    1 liten mal

    men ska om en vecka börja flytta över de till mitt nya större akvarium (222L) och hade då även tänk införskaffa lite roligare fiskar. Men medans mitt nya kar stått nu med vatten i, i drygt 2 veckor, har jag fått en drös blåssnäckor i.

    De fiskar jag funderat på är
    Scalar, slöjstjärt och någon stimfisk.

    Tankar?
  • nilla87
    • November 2012
    • 25

    #2
    Ingen som kam hjälpa mig?

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      Om inte botia fungerar så varför inte en snigelätande snäcka - Anentome Helena?

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Ursprungligen postat av nilla87
        Skulle behöva bli av med lite blåssnäckor och har förstått att botia-fiskar är det som brukar rekommenderas. Dock ser jag att de vill ha finkornig sand och det har jag inte... Några förslag?
        Har idag
        3st guppys (+ 10 yngel)
        2st black molly
        1 liten mal

        men ska om en vecka börja flytta över de till mitt nya större akvarium (222L) och hade då även tänk införskaffa lite roligare fiskar. Men medans mitt nya kar stått nu med vatten i, i drygt 2 veckor, har jag fått en drös blåssnäckor i.

        De fiskar jag funderat på är
        Scalar, slöjstjärt och någon stimfisk.

        Tankar?
        Jag vet inte.. men tror inte att kombinationen scalar - slöjstjärt är så jättebra. Om scalarerena får för sig att nafsa i slöjan på slöjstjärtarna. Bara en tanke jag har...
        Scalarerna må vara rätt snälla normalt. Men får du ett lekpar av dom kan det bli rätt tufft för övriga innevånare.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Frågan är ju varför du har fått massa snäckor i nya karet utan fiskar i?

          Anetome Helena - snigelätande snäcka har jag dom löste mina problem. Jag har fortfarande lite småsnäcker kvar med dom får städa vidare tills dom blir uppkäkade. Några stycken stör mig inte heller


          lycka till.

          MVH Rikard

          Kommentar

          • nilla87
            • November 2012
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Jag vet inte.. men tror inte att kombinationen scalar - slöjstjärt är så jättebra. Om scalarerena får för sig att nafsa i slöjan på slöjstjärtarna. Bara en tanke jag har...
            Scalarerna må vara rätt snälla normalt. Men får du ett lekpar av dom kan det bli rätt tufft för övriga innevånare.
            assååå... hmm ne isåfall får jag ta å tänka om där.

            Kommentar

            • nilla87
              • November 2012
              • 25

              #7
              Ursprungligen postat av Ryskbompa
              Frågan är ju varför du har fått massa snäckor i nya karet utan fiskar i?

              Anetome Helena - snigelätande snäcka har jag dom löste mina problem. Jag har fortfarande lite småsnäcker kvar med dom får städa vidare tills dom blir uppkäkade. Några stycken stör mig inte heller


              lycka till.

              MVH Rikard
              Ja det kan man verkligen fråga sig
              De har ju antagligen kommit dit med växterna, men att de skulle bli så många så fort hade jag inte räknat med. Ja lösningen verkar vara en snigelätande snäcka helt enkelt då.

              Tack för svar.

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                #8
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Jag vet inte.. men tror inte att kombinationen scalar - slöjstjärt är så jättebra. Om scalarerena får för sig att nafsa i slöjan på slöjstjärtarna. Bara en tanke jag har...
                Scalarerna må vara rätt snälla normalt. Men får du ett lekpar av dom kan det bli rätt tufft för övriga innevånare.
                Hade en gång i tiden kombinationen en grupp scalare och 2 slöjisar och det var inga större problem. När ett scalarpar lekte så höll de resten borta från närområdet och så var det ok. Men ingen garanti att det fungerar för någon annan i ett annan burk.

                Kommentar

                • nilla87
                  • November 2012
                  • 25

                  #9
                  Ursprungligen postat av simpson
                  Hade en gång i tiden kombinationen en grupp scalare och 2 slöjisar och det var inga större problem. När ett scalarpar lekte så höll de resten borta från närområdet och så var det ok. Men ingen garanti att det fungerar för någon annan i ett annan burk.
                  Hur stort kar hade du? Min tanke är ju Pterophyllum leopoldi i så fall. (Dvärgskalar)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...