Aequidens pulcher med ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Aequidens pulcher med ?

    Halloj!
    Jag har en fundering vad man kan ha för fiskar tillsammans med blåciklider?
    Har ett 375 liters som jag tänkte starta upp efter jul och nyårs yran är över.
    Är sugen på just dessa, och nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha med dem.
    Tänkte, är Kejsartetror för små för dem? Blir de käk?
    Går de att ha ihop med Scalarer?

    God fortsättning
    Mvh/ My
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Scalarer funkar, kejsartetror är mer osäkert, vuxna blåciklider kan kanske ta dem. Men blåciklider säljs sällan som vuxna, så skaffar du små individer, som får växa upp ihop med fullvuxna kejsartetror, så kan det nog funka.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #3
      Ja, det var lite så jag tänkte. Såg på djurmagazinet när jag var dit för ett bra tag sedan att blåcikliderna de hade där inne var väldigt små.
      Vilka andra tetror kan tänkas fungera ihop med dem?
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Aequidens pulcher med ?

        Skalarer med Blåciklider är väl sådär, mina hade nästan ihjäl Eldbukarna i slutet, det måste vara något som hinner undan.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          #5
          Ja, jag tänkte på det med. De är väl relativt snälla när de inte leker. Men som jag har förstått så är det något av en favorit syssla för dem.
          Funderar på om det finns någon annan lite större ciklid som kan gå med dem. Vore kul att ha någonting mer än dem.
          Mvh/ My

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Aequidens pulcher med ?

            Jadå, någon centralare går allt, gärna något lika argt..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              #7
              Ja, nu är inte jag någon höjdare på hur elak de är.
              Men, sajica är de för snälla?
              Eller Multispinosa?
              Känns som jag är ute och cyklar nu. Men lika bra jag frågar
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag har haft blå med scalarer och flaggor, och det har gått bra. Men sajica, eldbuk, och multispinosa kan funka.

                En bild på ett blåciklidpar jag hade rätt nyligen, i bakgrunden en flagghane.
                Bifogade filer
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  #9
                  Oj vad fina dina var! Det blir mer och mer ett ha begär ju mer jag kikar på alla fina bilder på dem.
                  Men eftersom jag aldrig har haft några större ciklider än scalarer så är det halv svårt och veta vilka som passar med vilka. Men det är klart, de är ju individer så det som fungerar för den ena kanske inte fungerar för den andra
                  Multispinosa.. Ja, jag får fundera. Tycker personligen Sajica är finare. Men på något sätt så dras jag ändå mer åt Multispinosa.

                  Sen vill jag inte trycka in allt för många revirhävdande fiskar i karet. Funkar de blå bäst själv så får det bli så. Men eftersom karet är relativt stort så vore det ju roligare med nått till par.
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, de hade väldigt många blå prickar Scalarer blir nog snudd på större än blåciklider. De gör i alla fall ett större intryck, på grund av höjden. De största scalarer jag sett var kanske 20 cm höga, kanske t.o.m lite mer, och de gick med två stora Jack Dempsey.

                    Om du vill köra helt sydamerikanskt, så skulle jag rekommendera nyckelhål, som är en av mina favoritciklider, och också, enligt min erfarenhet, tuffare än sitt något mesiga rykte.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      #11
                      Men går nyckelhålen med blåciklider?
                      Skulle det gå att ha någon apisto? Eller blir det slagsmål och mord om ytan på botten då?
                      Mycket frågor nu känner jag
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jodå, enligt min erfarenhet går det. Jag hade ett nyckelhålspar med Geophagus brasiliensis en gång, och de höll stången mot brasiliensishanen, tills han blev för stor för dem.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mysan__
                          • February 2008
                          • 407

                          #13
                          Okej. Ja.. Dessa val. Blir smått galen. Men, de blå blir det hur som helst. Sen får jag väl sitta och fundera, tar ju ändå ett tag innan jag kan börja fylla på med nått. Men alltid bra att få förslag och erfarenheter av er

                          Tetror då? De jag tänker direkt på är colombiatetran, sorgmantel och eventuellt då kejsartetran. Colombiatetran tycker jag ser så trist ut i affärernas kar. Fast det gör ganska många fiskar. De brukar bli en helt annan sak då de har fått "kommit" hem.
                          Mvh/ My

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Jag hade dessa tetror med blåcikliderna, vitfenad rosentetra. Tetrorna har jag fortfarande kvar.
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #15
                              De är fina! De borde ju vara så pass höga så de inte bli käk känns det som.

                              Sitter och tittar på artbeskrivningarna. Eldbukarna är ju grymt fina! Men som Mathias skrev högre upp bör det kanske vara någon fisk som är lite snabbare och hinner undan. Men tänker samtidigt att karet är ju ganska långt, så det borde gå att dela upp lite så det blir två "revir".. Vill ju att det ska bli bra för fiskarnas del först och främst. Sen är det väldigt lätt att sväva ut på vill ha vågen. :P
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              Arbetssätt...