Vad passar i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    Vad passar i karet?

    Jag har stora beslutsproblem gällande nya karet, jag vet inte vad för fiskar jag vill ha, så alla tips, idéer och förslag är välkomna!

    AKVARIET (bild)
    Karet är på 240 L, innehåller grenar och hyfsat med växter (mer med tiden). Botten är både sand och grus.

    Viktiga aspekter:
    - Inga grävande fiskar (har jord under botten i karet)
    - Fiskar som inte behöver strömt vatten för att trivas.
    - Gärna fiskar med intressanta beteenden/intressanta att titta på (EXTREMT mycket personliga åsikter på den punkten finns såklart, men skriver med punkten ändå)
    - Helst fiskar med "lugna färger", svart-vitt-grått-brunt-blått hållet, men kort sagt inga röda discokulor
    - Fredliga arter (åtminstone trevliga gentemot andra arter)



    De fiskar jag själv funderat/funderar över bland annat:
    Corydoras (enda som jag faktiskt VET att jag vill ha), Honungsgurami, Chokladgurami, Grenmal... Om jag ska ha något tetrastim blir det mest troligt Rödmunstetra. Funderar även på Diskus men är tveksam över storleken.


    Sååå, vad har ni för förslag?
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Några ståtliga scalarer är alltid trevligt!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Sv: Vad passar i karet?

      Jag är löjligt förtjust i dvärgciklider av alla slag och i synnerhet apistogrammor så där tycker jag du ska kika runt. Det borde funka med två arter, kanske fler beroende på vad du väljer. En bottenorienterad art, typ apor, fjärilar eller kanske schackbräden tillsammans med någon som håller till lite högre upp som dorsigera, kurv eller flaggciklid
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Kladdkaka
        • November 2012
        • 88

        #4
        Jag är också förtjust i ciklider i de flesta varianter. Har dock aldrig haft någon sorts Apistogramma :O Nyckelhål gillar jag men kommer ihåg att mitt akvarium var fullt av små gropar överallt när de lekte. Och jag vill inte ha något som rör om min botten nu Men apor, de är oftast snälla mot botten eller?

        Scalare är jag inte så sugen på för närvarande, det kommer någon annan gång i så fall...

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Vad passar i karet?

          Apistogrammor gillar att plocka och sila botten men inte i så hög grad att det ställer till inredningen, snarare så att de likt corys håller den fräsch och ren.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Kladdkaka
            • November 2012
            • 88

            #6
            Det kan jag absolut leva med så länge det inte blir något grävande på djupet så är det ju lugnt.
            Då står Apistogramma med bland kandidaterna då...

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Gör karet till ett artakvarium för ctenopoma acutirostre
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Sv: Vad passar i karet?

                Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                Gör karet till ett artakvarium för ctenopoma acutirostre
                Tror du ctenopoma skulle trivas i ett så pass ljust och öppet kar? De är helt klart läckra iaf.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #9
                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Tror du ctenopoma skulle trivas i ett så pass ljust och öppet kar? De är helt klart läckra iaf.
                  Poäng där. Behövs lite mer att gömma sig i/bakom.
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  • Kladdkaka
                    • November 2012
                    • 88

                    #10
                    Joakim Lundgren & Moving Waves:
                    Ctenopoma acutirostre har jag faktiskt fastnat för tidigare, riktigt läckra fiskar! De verkar dels kluriga att kombinera med andra fiskar (vill ha mer än en art i burkan) och min inredning/ljus är inte vidare optimalt heller. Men någon gång i mitt liv vill jag allt prova på de

                    Kommentar

                    • A C-son
                      • December 2007
                      • 537

                      #11
                      Regnbågsfiskar vore kanske något för dig!? Finns en del att välja på som passar dina kriterier/förutsättningar...
                      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                      Kommentar

                      • freddan_gbg
                        • December 2011
                        • 297

                        #12
                        Härligt kar!

                        Jag hade föreslagit ett gäng scalarer, hade gjort sig sjukt bra där i!

                        Karet känns inte som Discus... om scalarer inte passar så hade jag föreslagt ett saftigt gäng med någon slags tetra och kanske några regnbågsfiskar som föregående talare hade som förslag
                        Senast redigerad av freddan_gbg; 17 November 2012, 14:21.

                        Kommentar

                        • Kladdkaka
                          • November 2012
                          • 88

                          #13
                          Jag är inte Scalare-sugen, inte i detta kar i alla fall x)

                          Den finns några mindre arter av regnbågsfiskarna jag gillar mycket, bland annat Iriatherina Werneri. Inte alls omöjligt att det blir något sådant...

                          Gillar Indiska glasmalar med, har glömt nämna de Vet dock inte om de passar just här eller inte...


                          För övrigt så är karets enda fiskar just nu, Corydoras Panda, fullt medvetna om att de är ensamma i karet. De tycker att de äger det totalt och flyger runt lite hur som helst på alla nivåer när de har lust. Tji fick jag som trott pansarmalar är lugna bottenfiskar

                          Kommentar

                          • Kladdkaka
                            • November 2012
                            • 88

                            #14
                            Nu börjar det gå lite framåt i funderandet. Jag är fortfarande inne på ett diskuspar, den delen har jag inte bestämt mig för ännu.

                            Men i övrigt så TROR jag att jag vill ha ett gäng Iriatherina Werneri (ska bara lyckas hitta de i affär med, ser inte till de så ofta), några till C. Panda samt någon sorts dvärgciklid. Det är min ytterst preliminära planering

                            Kommentar

                            Arbetssätt...