Vilka fiskar i 540 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ella_pella
    • October 2012
    • 14

    Vilka fiskar i 540 L?

    Har startat upp mitt 540 L akvarium och planerar vad jag ska ha i det.

    Är främst intresserad av diskus och scalare vilket jag länge velat ha. Är också nyfiken på regnbågsfisk men de trivs ju inte i samma pH som diskus. Tycker annars att "pärlemogurami" som är en vitmerlerad odlingsform av blå-/ marmorgurami är vacker och skulle passa in. Så vad tror ni om diskus+scalare+blågurami?

    Vilka antal tycker ni är lagom att börja med av varje art? Tänkte också släppa ner några ancistrus.

    Förslag på andra arter eller förslag är också välkommet!
    Mvh Ellen
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om jag vore i dina kläder skulle jag vänta med diskusen, och kanske fasa in åt det hållet efter en tid. Diskus är trevliga fiskar, men de är ofta dyra i inköp, och kan vara ganska känsliga och speciellt när de är unga.
    En grupp på 5-6 skalarer är lagom, kanske det blir två par som paarar ut sig, och då kan det ofta räcka med dessa 4 i ett 540 då det kan bli en del gruff annars.
    Gurami till skalarerna funkar ok, och en liten grupp på 4-6 st är lagom. Till detta kan du välja någon stimfisk, många av regnbågsfiskarna kan vara lite stressiga, så där hade jag nog valt någon annan sort. Det finns många tetror som är snygga, men tänk på att välja en lite högre sort då det finns risk att skalarerna ser dem som foder om de är för små.
    några Ancistrus är inte fel, och även kanske ett gäng Corydoras som hjälper till med att äta upp överblivet foder.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ella_pella
      • October 2012
      • 14

      #3
      Diskus har jag tänkt vänta med, de är dyra att pröva med. :P Så de kommer nog tidigast om ett halvår.
      6-7 Scalare har jag läst brukar vara lagom så runt 6 blir säkert bra
      Vad gäller gurtamin blir jag lite osäker, här på zoopet i artinfon ser det ut som att det är bäst att köpa 1 par gurami. Men har googlat runt och finner flera medlemmar bl.a. här som verkar tycka gurami är bäst i grupp? Hmm...
      Tetror är jättehäftigt att ha i stora stim men de häftiga färgglada som jag känner till är ju pyttisar. De stora blir ju såna som sorgmantel, citron etc. de blir färglösa vilket jag tycker känns lite tråkigt. Har du några specifika förslag eller finns det någon annan rolig stimfisk?
      Mvh Ellen

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kejsartetran är grymt snygg, sedan har du Diamanttetran och även de olika Fantomtetrorna. Nackdelen är att många tror det är stimfiskar, men så snart de känner sig trygga slutar de stimma med någon reda och simmar mer sporadiskt omkring. Men absolut inget negativt med det, jag tycker tetror hör till ett akvarium, om man inte har övrig fisk/vatten som motsäger detta.
        Jag skulle köra på en grupp gurami, dels kan hannarna bli lite tråkiga i humöret när de blir större, och kan på det sättet sprida ut sin aggresion. Sedan är det roligare att se när de är fler, risken är annars att de bara försvinner i karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #5
          Just när det gäller Diskus ihop med Scalare så finns det en detalj du bör tänka på om du skaffar Diskusar senare , se till att Scalarerna är avmaskade då de ofta bär på mask och det är lätt att Diskusen får dessa , på Stenkers hemsida avråder de faktiskt från att ha diskus och scalarer ihop iof säger de även att man kan ha 8 fullvuxna diskus i ett 180kar också så man kanske ska ta vissa av deras råd med en nypa salt däremot när det gäller mask har dom nog en poäng , vi hade scalarer ihop med våra diskus längre tillbaka innan vi sålde scalarerna och någon veka efter det att scalarerna kommit i karet hade 2 av våra diskus mask men som tur var lyckades vi medicinera dom i tid . bara var tillfälligheter men personligen kommer jag inte att ha diskus och scalarer ihop då jag är alldeles för kär i våra diskus för att ta några risker .

          Detta kanske
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • ella_pella
            • October 2012
            • 14

            #6
            Oj, absolut tänkvärt!
            Hur fungerar avmaskining på fisk? Säker metod?
            Är det särskilt känt med mask hos scalare alltså eller gäller det fler arter? (+att diskus är lite känsliga). Märker man inte på scalarerna om de har mask?
            Mvh Ellen

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #7
              Avmaskning av fisk är inte speciellt problematiskt , vi köpte ett pulver som du blandar ut med lite vatten innan du häller i det i akvariet , absolut inte farligt för diskusarna ( en engelsk uppfödare rekommenderar faktiskt avmaskning av diskus 1gång varannan månad) scalarer är kända för att ha mask iaf enligt Stenker , men som sagt om du ser till att avmaska scalarerna borde det inte vara några större problem för jag vet en hel del som har dessa fiskar ihop , det är nog bara jag som är nojjig och inte vill riskera något då man blir väldigt fäst vid sina fiskar och vill till varje pris förhindra att de blir sjuka .
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              Arbetssätt...