Vilka fiskar ska jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swedishfish
    • September 2012
    • 22

    Vilka fiskar ska jag ha?

    Jag och min sambo skaffade oss ett 220 liters akvarium för snart en månad sen och har inte startat upp det än eftersom vi fick för oss att påbörja ett "bakgrundsbygge"´. Detta är snart klart så nu blir det hög tid att välja vilja fiskar vi ska ha så vi kan köpa resten av inredningen. Bakgrunden är en stenvägg med "stenar" som kommer ut lite här och var. Karet är 110x45x45 cm.

    Vi har sedan vi planerade att fixa akvarium varit mycket förtjusta i kardinaltetror pga deras fina blåa färg. Vi skulle vilja att det tillslut ska vara c:a 20 st i ett stim. Vi vill ha "coola" fiskar med olika mönster och färger med "annorlunda" former.

    Efter att jag var i den lokala akvariebutiken och såg både scalarer och diskusar blev jag helt förälskad. Det är den sortens akvarium jag vill ha. Vi är båda överens om att vi vill ha ett sydamerikanskt-inspirerat akvarium, men min sambo är inte lika "besatt" av dessa två arter som jag har blivit. Vi har läst att det inte alltid är så smart att ha små kardinaltetror tillsammans med scalarer då de kan bli uppätna och det vill vi ju inte! Dessutom ska ju scalarer ha c:a 26 grader och diskusar närmare 30, kan man verkligen ha dem tillsammans sen i framtiden?

    Har ni några tips på vad vi kan ha för fiskar? Planen är att börja med ett par av tex scalarer och en algätare, vi är inte helt säker på vilken som är bäst än. Sedan tänkte vi börja med det fina tetrastimmet (kanske 4 st första omgången?) efter kanske 3-4 veckor när vi vet att de första 3 mår bra!

    Detta är en hel djungel med massor av olika "do:s and don't:s" och vi behöver hjälp med att välja vilka invånare som blir bäst i vårat kar och vilka som mår bra tillsammans.

    Tack!
    Swedishfish
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Hej och välkommen! Du är inne på rätt spår iom att du vill ha ett stim av stimmande fiskar och ett par av någon lite större fisk som akvariets "showpiece". Apistogramma Hongsloi till exempel, funkar med stimmande tetror. En annan kandidat är bolivianska fjärilsciklider. Jag gillar tetran Hypessobrycon amandae, och skulle själv valt den tillsammans med ett par nyckehålsciklider, en hög med eklöv på botten och lite goa rötter som sträcker sig ner i karet från ytan.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • swedishfish
      • September 2012
      • 22

      #3
      Tack för infon, Joakim! Jag gillade verkligen nyckelhålscikliderna, som du rekommenderade. De verkar vara fina! Absolut något att kolla upp!

      Kan man börja med att köpa en algätare och några kardinaltetror? Man ska ju vara sparsam till en början så att bakteriekulturen sätts igång på rätt sätt, men finns det inte ett minimum krav på hur många kardinaltetror man får ha? De mår väl bäst när de är flera stycken?

      Om vi kan börja med tetrorna har vi lite längre tid på oss att bestämma oss för övriga invånare

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Ja ni kan absolut börja med tetror, visst går det att starta med ett mindre antal tetror, men det är bättre att köpa alla tetrorna på en gång för att undvika att råka tillföra nåt smittsamt till ett redan fungerande kar. Vanlig ancistrus mal är en bra algätare, eftersom du vill ha mycket färg på fiskarna tycker jag du ska googla albino ancistrus, samma fisk fast gul. Garra flavatra är en annan färgrann algätare men den är från asien.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        Arbetssätt...