Vilka fiskar i detta karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    Vilka fiskar i detta karet?

    Hej!

    I veckan kommer mitt 50L kar, det har måtten 100x25x20 (LÄNGDxDJUPxHÖJD).

    Men jag har ingen aning vad jag ska ha i karet dock.

    Dessa uppsättningar har jag funderat på:

    Asiatiskt: Pygmé eller choklad guramis, med Dvärgrasboror eller Zebragrönling.
    SA: Dvärgtandkarp eller vildguppies och Dvärgpansarmalar eller otocinclus
    Sulawesi: Endast elefantsnäckor.
    Artakvarium: med någon speciell fisk som har ett coolare beteende (tips?)
    Afrikanskt: Med Norman's Lampeye.

    Vilket uppsättning hade ni valt?

    //Rasermusen
    /Rasmus
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag hade valt ditt SA alternativ, med dvärgpansarmalar (och inga otocinclus). Jag hade nog fuskat med några elefantsnäckor och körsbärsräkor också, för jag gillar såna och de funkar bra med guppies och pansarmalar.

    Guramier är rätt aggressiva, så det kan bli problem med dem.

    Norman's lampeye är trevliga och lättodlade fiskar, men det blir lite trist med bara såna. De är också mycket kortlivade, blir bara ett år, så man måste se till att hela tiden hålla igång reproduktionen, annars dör de ut. De går f.ö. bra att blanda med guppies och dvärgpansarmalar om du inte absolut bara vill ha fisk från en kontinent.

    Bara elefantsnäckor? Det blir extremt stillsamt, elefantsnäckor rör sig myyyyycket låååååångsamt.

    I ett 50-liters kunde man nog teoretiskt ha guppy och nån dvärgciklid, fast precis som med gurami kan det spåra ur med ciklider. Laetacara dorsigera är snäll (för att vara ciklid) och tålig och borde funka. Fjärilsciklid är ett mer kortlivat, känsligare och aggressivare alternativ, men de är ju så himla vackra.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Papegoj Moi
      • March 2011
      • 171

      #3
      axolotl? =)

      Kommentar

      • rasermusen
        • October 2011
        • 258

        #4
        Axolotl? Dom kan ju inte gå ett sånt litet kar, och sedan kan dom ju inte ens vända på sig när dom blir fullvuxna.
        /Rasmus

        Kommentar

        • rasermusen
          • October 2011
          • 258

          #5
          Azur det där med att Guramis är aggresiva, kan jag bara hålla med om. Det var många stunder jag funderade på att avliva min Guramihona för att hon var så förbaskat grinig.

          *Skriver mer sedan, måste åka iväg nu*
          /Rasmus

          Kommentar

          • rasermusen
            • October 2011
            • 258

            #6
            Anledningen till att jag bara ville ha Elefantsnäckor i eventuellt sulawesi var bara för att inredningen skulle vara det ''snygga''. Dessutom hittade jag ingen lämplig annan invånare (har begränsad budget, annars hade jag haft Kardinalräkor med i biotopen)

            Men jag tror att jag kör SA. Blir panda pansarmalar för stora för det karet? Dom är ju grymt fina.
            /Rasmus

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              #7
              Vad hände med simpan?

              Kommentar

              • rasermusen
                • October 2011
                • 258

                #8
                Pappa hade dragit ut Sladden till filtret när jag var borta, så simpan dog av syrebrist. (Han gjorde det inte med mening dock).
                /Rasmus

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1026

                  #9

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    Nej, kör endast ett stim guldtetror. Alternativt zebrafiskar med endast sand och lite större sten utspritt.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • rasermusen
                      • October 2011
                      • 258

                      #11
                      H-vete. Karet kom inte idag som det var tänkt, Jaja en vecka går fort. (Eller?)

                      det är sååå snyggt med svartvatten, får se vad temat blir. Har tänkt att mina kuhliiålar ska få gå i karet, kanske ändå blir asiatiskt..
                      /Rasmus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...