Scalar kompanjoner och nya fiskar till mitt sällskapsakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Scalar kompanjoner och nya fiskar till mitt sällskapsakvarie

    Hej åter igen en tråd av mig ni börjar nog tröttna på alla mina trådar men frågar man aldrig får man aldrig svar.

    Jag starta ett yngel akvarie på 375 liter för att låta mina ancistrus yngel att växa och även mina platy/guppy yngel, men det hela ändra sig idag. Mina scalarer har legat i ett hörn i mitt sälskaps akvarium nu i en vecka, jag flytta över dom till "yngel akvariet" som stod tomt och dom såg genast ut att må mycket bättre, sitter inte i ett hörn utan använder hela akvariet så dom ska få bo där hela tiden jag har scalarer.
    Men nu är det så att det akvariet är väldigt tomt för mig med bara 7 scalarer men 2 ancistrus ska dit när dom har vuxit till sig så dom inte blir mat.
    Vad har ni för tips på fisk som jag kan stoppa in hos mina scalarer som är lugna så scalarerna inte sätter sig i ett hörn igen, tror mitt sällskaps akvarie var för stressigt för scalarerna.
    Jag har funderat på gurami men vet inte om dom passar in och inte stressar scalarerna så tänkte fråga er innan jag bestämmer mig för något.
    Blir det gurami blir det max 5 stycken om äns det kanske bara 3-4 allt hänger på vad ni tycker och priset på fisken, har redan spenderat mycket pengar på att göra mitt sällskaps akvarie snyggt med rötter och mer växter

    Sen vill jag hitta några fiskar som kan ta scalarernas plats i mitt sällskaps akvarie. så gärna lite större fiskar runt 15cm max storlek så dom blir ungefär 10-13cm i akvariet, har egentligen bara små fisk och tycker dom är så tråkiga när det bara är små fisk behöver någon lite större

    Invånarna:
    19 tigerbarber
    10 sorgmantel tetra
    10 blood/sarpe tetra
    2 fläkig pansarmal
    1 siamesisk algätare
    ett ancistrus yngel på 4 cm (ska komma in ett yngel till om någon månad när mina jag har vuxit till sig)

    MVH Adam.
Arbetssätt...