200-literskar - så var det det där med att välja...hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fenix
    • September 2012
    • 5

    200-literskar - så var det det där med att välja...hjälp...

    Har en 200-literskar tänkt till sällskap och har letat mig galen efter större ciklider men det är svårt att hitta just på grund av temperamentet och på grund av att jag inte kommer åt alla artbeskrivningar. Jag hade tänkt basera karet på några mindre/ mellanstora som "fyller ut akvariumet" men skulle gärna villja ha några storlek större (15 - 20 cm). Skalar går bort då karet kommer bli för litet såsmåningom. Skall också införskaffa kuliål. Och oroa er inte, jag ska inte ta allt på en gång. :P

    Temp: 26
    PH: Neutralt
    Biotop: Stenar, rötter, finkornigt grus, mestadels kraftigare växter som javaormbunke och spikblad men även lite mer finbladiga snabbväxande (helst inte för mycket växtmumsare eller grävare).
    Invånare: Boesemans regnbåge, ancistrus
    Planerat: Kuliål, ev. kampfisk beroende på "kompatibilitet", kakaduaciklid.

    Har använt sökmotorn och bland annat tittat på nyckehålsciklid och sjubandad ciklid. Bra/Dåligt? Är även nyfiken på om någon vet något om kameleontciklig och kejsargobi - har ingen aning om hur de beter sig.

    Några fler tips på fredliga större ciklidarter?

    Tacksam för svar! =)
    Senast redigerad av fenix; 04 October 2012, 12:00.
  • Elhmor
    • May 2012
    • 45

    #2
    Jag skulle börja med att kolla vilken ph och temp dom olika arterna skulle ha. Så kommer du snabbt få ner listan till olika arter som du kan och inte ka ha tillsammans. Och har du redan haft i växter så har dom ju en viss temperatur dom gillar så då vet du ju vilken temperatur som du måste ligga på om du inte vill börja med att köpa nya växter därigenom kan du sen utesluta vilka fiskar du inte kan ha med temperaturen.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Väljer du in slöjsjärt i ditt kar så blir du genast väldigt begränsad i val av både växter och andra fiskar.
      Slöjisen är växtätare och bör också ha en del grönt att tugga på. Dessutom är den väldigt glupsk. Och du måste då tänka på att inte få in fenbitare i karet. Neonerna kan nafsa lite i slöjan men inte så mycket att de blir skadade. Bara nyper till lite.
      Annars är slöjisen väldigt charmig tycker jag.

      Edit: Svar ej längre aktuellt pga att trådskaparen ändrat i sin fråga.
      Senast redigerad av MonkanS; 04 October 2012, 14:41.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • fenix
        • September 2012
        • 5

        #4
        Hej!
        Jag har redan kollat att de går ihop med vattenvärden etc. Om växterna tar lite stryk är jag inte så jättenoga med. Har föresten uppdaterat infon nu så nu har jag någonstans att börja. =)

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Jo jag såg det att du ändrat i din info. Alltså ser mitt svar ang slöjstjärt lite fånigt ut just nu.
          Hade det inte varit bättre att den ursprungliga frågan varit kvar och att skrivit att du ändrat dig ang val av fisk. Eller startat en ny tråd. Hmm....
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          Arbetssätt...