Hur många i ett stim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Hur många i ett stim?

    Jag har inte så jättestor erfarenhet av utpräglade stimfiskar, eftersom jag tyckt att typ tetror och barber är lite tråkiga. Men nu ville min kille ha fembandsbarber, så vi skaffade sådana. Från början hade vi sju stycken, och de var ganska tillbakadragna och inte så roliga. En hoppade ur akvariet och dog, och nu i helgen köpte vi några nya så att vi fick ett stim på tio stycken. Och vilken skillnad det blev! Nu är de helt orädda och jättelivliga! Otroligt vad tre extra i antal kunde göra... och det fick mig att tänka på rekommendationen "minst 5-6 st" som alltid brukar stå om stimfiskar.

    Vad är era erfarenheter av någon slags minimigräns för att stimfiskar ska må bra, när det gäller olika sorters fisk? Eller fortsätter de bli gladare och gladare ju fler man skaffar? :P
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    #2
    Har nyss gjort samma erfarenhet som du vad gäller fembandsbarber, men i mitt fall var de 3 (från början 5) och sedan köpte jag 5 till och vips blev de väldigt pigga och orädda.
    Ang stimstorlek har jag nog alltid utgått ifrån siffran 10, allt under det känns mer som en liten grupp, eller hur jag ska säga. Men 15-20 känns ju också som en bra stimstorlek, bara karet inte är för litet. Avundas de som har rejäla tankar med plats för 100 tetror eller mer...

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1660

      #3
      "Så många som möjligt" skulle jag vilja säga att man bör ha av stimfiskar. Givetvis med tanke på hur många fiskar akvariet klarar av. På den tid då Göteborgs akvarieförening hade hempristävlingar (om föreningens finaste akvarium) blev det poängavdrag om man hade mindre än 7 st av någon stimfisk. Fiskar som lever i stim på hundratals i naturen (många tetror, barber, danio, regnbågsfiskar osv) trivs säkert bättre ju närmare detta man kommer i akvariet. Något att tänka på för nybörjare som ofta tycker att det är spännande med så många arter som möjligt.

      Olle

      Kommentar

      Arbetssätt...